07-05-2006, 17:45
Paljude katoliku kiriku poolt hoolsalt hoitavate reliikviate hulgas on ka üks vedel reliikvia. Või täpsemalt öeldes selline, mis muutub vedelaks kolm korda aastas vastava tseremoonia käigus. Jutt on Naapoli kaitsepühaku Püha Januariuse* (San Gennaro) verest. Verd (või vedelikku, mida sellena esitletakse) on umbes 60 ml (kolmandik teeklaasi) ja teda hoitakse kinnipitseeritud klaasanumas. Kolmel korral aastas - laupäeval enne 1. pühapäeva maikuus (eile siis), 19. septembril (pühaku nimepäev) ja veelkord detsembris - muutub seismisel tahkunud veri uuesti vedelaks. Esimene teade taolisest imest (jutumärgid viimase sõna ümber vabatahtlikud) pärineb aastast 1389.
Muidugi tekkib siin mitmeid küsimusi - kus seda verd üle tuhande aasta hoiti, enne kui imed hakkasid sündima? miks ta juba ammu halvaks pole läinud? ("Munk ei mädane"?) jne. Välja on pakkutud ka suht konkreetseid hüpoteese, millega tegelikult tegemist võiks olla (nt tiksotroopne** FeO(OH) kolloidlahus). Tänapäevaste vahenditega saaks küsimusse selgust tuua ka pudelit avamata, aga miks peaks kirik sellest huvitatud olema?
*kristlik piiskop, kes tapeti märtrina Rooma imperaator Emperor Diocletianuse poolt aastal 305.
** tiksotroopsed materjalid - vedelduvad raputamisel, tuntud näide ketchup
Muidugi tekkib siin mitmeid küsimusi - kus seda verd üle tuhande aasta hoiti, enne kui imed hakkasid sündima? miks ta juba ammu halvaks pole läinud? ("Munk ei mädane"?) jne. Välja on pakkutud ka suht konkreetseid hüpoteese, millega tegelikult tegemist võiks olla (nt tiksotroopne** FeO(OH) kolloidlahus). Tänapäevaste vahenditega saaks küsimusse selgust tuua ka pudelit avamata, aga miks peaks kirik sellest huvitatud olema?
*kristlik piiskop, kes tapeti märtrina Rooma imperaator Emperor Diocletianuse poolt aastal 305.
** tiksotroopsed materjalid - vedelduvad raputamisel, tuntud näide ketchup