13-11-2006 11:48
Postitus: #1
Maagia vs. Müstika
Inspireerituna "Meistrist ja Margaritast". Kooliessee tasemel.
Milline on tõe kuningriik, mida Jeshua Ha Nostri nii innukalt ennustas? Millistele printsiipidele tema tegevuses vastandub Woland?
Et nendele küsimustele vastata, tuleb lahata "Meistri ja Margarita" üht läbivat vastasseisu - maagia ja müstika vastasseisu. Ma justnimelt tahaks kõige koondnimetaja "salapärane" lõhkuda kaheks tükiks ja vaadelda neid eraldi, vaadelda neid kui kahte vastandlikku printsiipi.
Millega tegeleb maagia? Maagia võimaldab inimesel allutada endale tuntuid ja veel senitundmatuid loodusseaduseid ning kasutada neid oma tahte ellu viimiseks. Maagia abil allutatakse midagi oma kontrollile, saavutatakse oma eesmärgid senitundmatul viisil. Järelikult viib maagia kasutamine meid kohe vaikimisi teise inimese vaba tahte allutamisele, sest jõudu kasutatakse ka teise inimese vastu. Maagia on kui inimese vaba tahte vastaline printsiip, mis sümboliseerib võimu, mis on konsolideerunud ühe või grupi kätte. Olles tööriist, on see samal ajal võimu sümbol.
Mille poolest vastandub maagiale müstika? Müstika abil püüab inimene ennast vabastada meie maailma loodusseaduste ja kirjutamata reeglite mõjust, tõusta väljapoole meid füüsiliselt ja psüühiliselt aheldavat universumit ning puudutada vaimus vaba, loomingulist maailma, milles seadused alles luuakse ning milles tema saab olla looja. Müstika abil otsib inimene sisemist vabadust, teadmisi, mis võimaldaks tal olukorda teisiti hinnata ning kogemusi, mis võimaldaks tal olukorras end teisiti tajuda. Müstika pakub võimalusi samal ajal kui maagia aheldab. Üks tegutseb loovas, esmases maailmas, teine tegutseb loodud, teiseses maailmas.
Jeshua Ha Nostri polnud küll müstik, kuid esines teadmistega, mille saladustesse müstikud üritavad jõuda. Woland on seevastu otseses mõttes maag, peale kurjuse jõudude isa sümboliseerimise. Nende vastasseis on kui müstika ja maagia vastasseis. Ühelt poolt käsule ja korrale allutatud maailma esindaja, kes suudab kontrollida inimeste elusid ja teiselt poolt vaba maailma esindaja, kes suudab näha võimalusi inimeste eludes. Woland käitub enamalt isegi kui range moralist, kes vastab inimese halvale samasuguse halvaga "silm silma ja hammas hamba vastu", kuid mitte "ei enamat" vaid nii silm silma kui silma eest veel käsi ja jalg). Kõik inimeses leiduv halb kasutatakse inimese vastu, pööratakse veelgi hullemaks, kui algselt inimene tahtis või mõtles. Wolandis realiseerub Vana Testamindi käsuprintsiip, mis on täiendatud piiramatu kontrolliga inimese üle. Jeshua ei kipu vastama inimese halvale samaga, selle asemel näeb ta samas inimeses võimalusi elamaks oma elu teisiti kui seni, tahtmaks teisiti kui seni. Jeshua esindab loovat printsiipi, mis pakub reeglitele allutatatud maailmast erinevaid lahendusi, näeb olukorda väljaspool neid reegleid ja moraaliseaduseid, millesse inimene kinni on aheldatud. Ta ei ole piiratud loogikaga, sest tõe leidmine teeb olukorra ise loogiliseks. Võimaluste nägemine, piirangutest väljapoole vaatamine annabki tõuke käituda ilma vajaduseta soovida halba senisel määral. Tegemist on inimese vabastamisega teda aheldavatest jõududest, milleks on moraaliseadused, tavaloogika. Sellega saavad need moraaliseadused täidetuks rohkem kui 100%.
Kokkuvõtteks. Halb otsib inimeses välja halvad küljed ja kasutab enda jaoks. Hea näeb inimeses võimalusi teha teisiti, elada teisiti ning kutsub esile muudatused, mis ületavad halva.
Muudetud: 13-11-06 kell 11:50:28 Kordus
|