Teema hinnang:
  • 0Hääli - 0 keskmine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norras toimub nõidade konverents
#1
Norras toimub nõidade konverents

Postimees Online
28.06.2007 kl 16:30

Maailma nõiad ja ¹amaanid peavad Põhja-Norras Vardos konverentsi.
Kolme päeva jooksul toimuvad arutelud ja loengud ning näidatakse filme tänapäeva ja varasema aja nõiakunsti teemadel, kirjutab BBC.
The International Midnight Sun Witchcraft Conference`i korraldajateks on Skandinaaviamaade ja USA ülikoolid.
Konverentside organiseerijate sõnul on Euroopas ja Põhja-Ameerikas nõidade tagakiusamine juba ammu unustustehõlma vajunud, kuid mitmel pool Aafrikas ja Aasias on see veel igapäevane.

"Varasemal ajal süüdistati nõidu kõiges, mis maailmas halvasti oli. Nõiad olid head patuoinad, kelle kaela sai ajada viljaikalduse, halva ilma või katkupuhangu," ütlesid osalejad.

Lisaks arutatakse sellel konverentsil ka ¹amanismi teemadel.
Korraldajad lisasid, et viimasel ajal on mitmel pool maailmas märgata uut huvi tõusu nõidumise vastu ning seda tänu menukatele Harry Potteri raamatutele ja filmidele.

Korraldajad valisid Norras asuva Vardo konverentsipaigaks, kuna see koht on kuulus nõidade tapmise tõttu.
17. sajandil põletati seal tuleriidal 80 nõiaks kuulutatud naist. Kirikuraamatutes seisab, et need naised käisid lähedalasuval mäel kuradi juures.

Kinnitamata andmetel kaotas 16. ja 17. sajandil kogu Euroopas nõiduses süüdistatuna elu umbes 50 000 inimest.

Muudetud: 28-6-07 kell 18:09:00 ilus
Vasta
#2
Sellele teemale täienduseks veel niipalju, et korraldajate hulgas on ka Tampere Ülikool Soomest. Seega pole välistatud, et sealtkaudu on nõidade konverentsil ka Eesti nõidu.

Üks teemasid, mida nõiad arutavad, on nõidade inimõigused, sest nad langevad sageli tagakiusamise ohvriks ja tunnevad end ohustatutena.

Nõiakonverentsil esinejate nägusid näha ja nende kohta lühiteavet koos nende esinemisteemaga saab veebileheküljelt aadressil:

http://www.heksekonferansen.no/e_forel.htm

Seal on küll inglise keeles, aga sellest saavad ju paljud aru. Samuti on sellel leheküljel viide varasematele nõiakonverentsidele.
Vasta
#3
No täitsa akadeemiline üritus - esinejad kõik puha professorid ja doktorikraadiga inimesed! Aga ega vist mitte nõidumise professorid vaid ikka nõidade uurimise professorid ja doktorid. Vaat, mis kasu kõik siis nõidadest tõuseb - nende abil võib ka teaduskraadi saada!
Vasta
#4
Tsitaat:Algselt postitas: Hallucigenia
... ikka nõidade uurimise professorid ja doktorid.

Üks teine eestikeelne väljaanne nimetab kokkutulnuid mitte nõidadeks, vaid lausa nõiakunsti ekspertideks ehk siis eriti vägevateks nõidumise tundjateks. Ju vist nõidade uurimisel tiba ka nõidumist tundma või vähemasti selle iva mõistma peab Smile

Kolm käsitletavat põhivaldkonda on siis: "Witchcraft in Literature and History", "Torture, Persecutions and Human Rights" and "Witches, Shamans and Demons."

Seda rõhutati konverentsil täna ka, et kõikvõimalikud filmid nõidadest ja nõiaõpilastest on nõidadeks soovijate/pürgijate arvu ülisuureks kasvatanud mitte ainult Euroopas, vaid ka Austraalias ja USA-s. Nende hulgas on väga palju kooliõpilasi.

Muudetud: 28-6-07 kell 23:37:27 ilus
Vasta
#5
Tsitaat:Algselt postitas: ilus
Ju vist nõidade uurimisel tiba ka nõidumist tundma või vähemasti selle iva mõistma peab.
Küllap see asjale kasuks tuleb. Ehkki on öeldud ka, et kes ise ei oska, see hakkab teisi õpetama. Ja kes õpetada ka ei oska, see hakkab õpetajaid õpetama (või kriitikuks või uurijaks) Laugh

Tsitaat:Algselt postitas: ilus
Nende hulgas on väga palju kooliõpilasi.
Nagu meilgi siin. Tegelikult ei arva ma sellest Norra-üritusest üldsegi mitte halvasti - küllap räägitakse seal asju, mis ka meie foorumi toimimist paremini mõista lubaksid. Näiteks huvitab mind küsimus, kas deemonid saavad Internetiga ühendust ikka ainult inimolevuste kaudu või ka kuidagi otseselt.
Vasta
#6
Tsitaat:Näiteks huvitab mind küsimus, kas deemonid saavad Internetiga ühendust ikka ainult inimolevuste kaudu või ka kuidagi otseselt.
Laugh
Mulle on jäänud mulje et kõrgema taseme deemonid ei kontrolli inimesi, vaid inimgruppe. Kui seal nõiade konverentsil kõik nõiad kahtlaselt ühte meelt on, siis on tõenäosus, et nende kollektiivne osa on deemoni kontrolli all.

Sarnane asi on ka Internetis foorumitega wink. Näiteks ka Hitleri Saksamaa... Rahvusvaheliste firmade lõpmatu püüdlus lõpmatu rikkuse poole... Teaduse põhivool...

Kas keegi teab, kuda selliseid deemoneid välja ajada?
Vasta
#7
Tsitaat:Algselt postitas: paat
Tsitaat:Näiteks huvitab mind küsimus, kas deemonid saavad Internetiga ühendust ikka ainult inimolevuste kaudu või ka kuidagi otseselt.
Laugh
Mulle on jäänud mulje et kõrgema taseme deemonid ei kontrolli inimesi, vaid inimgruppe. Kui seal nõiade konverentsil kõik nõiad kahtlaselt ühte meelt on, siis on tõenäosus, et nende kollektiivne osa on deemoni kontrolli all.

Sarnane asi on ka Internetis foorumitega wink. Näiteks ka Hitleri Saksamaa... Rahvusvaheliste firmade lõpmatu püüdlus lõpmatu rikkuse poole... Teaduse põhivool...

Kas keegi teab, kuda selliseid deemoneid välja ajada?

Küsimus, kas deemonid saavad Internetiga ühendust ikka ainult inimolevuste kaudu või kuidagi otseselt, on ses mõttes huvitav, et küsija mõtleb ilmselt teispoolsuse või nn kurje jõude. Samal ajal on "deemon" Internetis täiesti kasutusel olev mõiste -- nii nimetatakse serveriprogramme, näiteks rakendusi, mis transpordivad masinate vahel e-maile. Deemonprotsessidega suheldakse signaalide abil. Küllap oskab mõni IT-mees interneti "deemonitest" ses mõttes rohkem kirjutada.

Paat seevastu käsitleb minu meelest deemoneid rohkem kui egregoreid, mis tõepoolest on lihtsamas käsitluses nn kollektiivne osa. Kahtlemata mõjutab egregor ka toda "nõidade konverentsi" -- seejuures nii saalisistujaid kui ka selle meediakäsitelusid. Uudised selle kohta on nii üheülbalise sisu ja sõnastusega, nagu takistaks miski millelgi enamal avalikuks tulemist.
Egregoritest on Para-web foorumis kindlasti põhjalikult juttu (ma pole veel ennast kõigi teemadega jõudnud kurssi viia), seda enam, et see on praegu n-ö moeteema.
Vasta
#8
Tsitaat:Algselt postitas: ilus
Üks teine eestikeelne väljaanne nimetab kokkutulnuid mitte nõidadeks, vaid lausa nõiakunsti ekspertideks ehk siis eriti vägevateks nõidumise tundjateks. Ju vist nõidade uurimisel tiba ka nõidumist tundma või vähemasti selle iva mõistma peab Smile

Tundmine ei eelda oskuseid. Seega nõiaekspertide konverentsi mina küll nõidade konverentsiks ei kutsuks.
Vasta
#9
Paat seevastu käsitleb minu meelest deemoneid rohkem kui egregoreid, mis tõepoolest on lihtsamas käsitluses nn kollektiivne osa.



Nii et kui egregorid (nn deemonid) on kollektiivne osa, siis kaob sellest mõistest deemonitega seonduv kurjus ja see kollektiivne osa võib olla ka heatahtlik.
Vasta
#10
Huvitav, et ühes teises foorumis tekkis inimestel paralleelselt huvi deemonite vastu.

Seal ma siis kirjutasin:

Tsitaat:Shaitan on üks ürgdeemonitest.
Jahve on märksa uuema aja vaimolend ning tema ei ole kohe mitte ürgdeemonite väljamõtleja Laugh Sama hea oleks väita, et harilik rist on kristliku süsteemi väljamõeldis, või svastika natsisaksamaa leiutis.

Sõna deemon on nood olendid endale hiljem juurde saanud, tuleneb kreeka keelsest sõnast Deimos, millega tähistati "kardetuid." Iseenesest jäin siin pikalt mõtislema sellise mõiste üle: "maised inglid."

Huvitav, kelle poolt kardetud... kas ehk hilisemate jumalate? Lihtsaim viis inimesi eemaldada nende endistest õpetajatest on luua hirm nende vastu. Müütidest on teada, et deemonid olid varasemad "inimkonna õpetajad" erinevatest kultuuriruumidest on läbi käinud ka idee, et deemonid olid kunagised jumalused, kes maa peale heideti, kuna sattusid vastuollu "taevase hierarhia" nõudega...
Vasta
#11
Tsitaat:Algselt postitas: Jumalus

Nii et kui egregorid (nn deemonid) on kollektiivne osa, siis kaob sellest mõistest deemonitega seonduv kurjus ja see kollektiivne osa võib olla ka heatahtlik.

Kreeka keeles tähendab sõna egregor kaitseinglit. Anatoli Nekrassov, kellelt praegu eesti keeles saadaval raamatud "Elavad mõtted" ja "Lätted" on kirjutanud mahuka raamatu ka egregoritest. Seda võib internetist vene keeles leida. Raamat on tal valminud 2002. aastal ja oma järgmistes väljaannetes on ta seda pidevalt täiendanud. Egregori käsitluses toetub ta Daniil Andrejevi määratlusele, mille järgi egregorid on peenmateriaalsed moodustised, mis on sündinud inimkonna teatud psüühilistest väljutamistest (eritustest) suurte kollektiivide nagu hõimude, riikide, mõnede parteide ja religioossete kogukondade üle. Nad omavad kontsentreeritud tahtelaengut ja teadvuse ekvivalenti.

Sellised energo-informatiivsed moodustised võivad olla nii suurtel kollektiividel kui ka perekonnal või võimsail ja võimekatel üksikisikutel. Tuntuimad on näiteks religioossed egregorid.

Egregorid pole mitte ainult orjastavad, suur osa neist on ka edasiminekut abistavad. Egregor - see on energiasammas, mille allotsas on inimeste PÜÜDLUS ja ülaotsas IDEE, tõdeb Nekrassov.

Seega võib vastuseks tsiteeritud väitele öelda ainuüksi juba Nekrassovi käsitluse põhjal (egregoritest on kirjutanud aga sajad autorid), et egregor võib olla ka heatahtlik.
Vasta
#12
Tsitaat:Algselt postitas: Celtic
Huvitav, et ühes teises foorumis tekkis inimestel paralleelselt huvi deemonite vastu.

Seal ma siis kirjutasin:

Tsitaat:Sõna deemon on nood olendid endale hiljem juurde saanud, tuleneb kreeka keelsest sõnast Deimos, millega tähistati "kardetuid." ......
Huvitav, kelle poolt kardetud... kas ehk hilisemate jumalate? Lihtsaim viis inimesi eemaldada nende endistest õpetajatest on luua hirm nende vastu. Müütidest on teada, et deemonid olid varasemad "inimkonna õpetajad" erinevatest kultuuriruumidest on läbi käinud ka idee, et deemonid olid kunagised jumalused, kes maa peale heideti, kuna sattusid vastuollu "taevase hierarhia" nõudega...

"Tegelikkuses on arusaamad deemonlikkuse olemusest väga erinevad. See nähtub nii sõna semantika ajaloost kui ka moodsate teaduslike käsitluste võrdlusest. Sõna "deemon" pärineb vanakreeka keelest ning tähendas Homerosel algselt jumalaid, Thalesel maailmas elunevaid vaimolendeid, Herakleitosel inimese iseloomu, Sokratesel südametunnistuse häält.
Uue Testamendi arusaam deemonist põhineb eelkõige judaistlikul õpetusel inglitest. Uue Testamendi deemonid on rakendatud kuradi teenistusse, et inimesi kahjustada või kurjasse ahvatleda. Nad saavad aga Kristuse surma ja ülestõusmise kaudu põhimõtteliselt võidetud. Augustinus jõuab oma deemonivaatluses tagasi abivalmite ja pahatahtlike loodusvaimudeni. Luther andis sõnale "daimonion" tõlkimisel liialt lihtsustades järjepidevalt vasteks "kurat".
Varajane valgustusperiood pagendas deemoniusu selle laastavate vohandite tõttu ebausu valdkonda. Religioonifenomenoloogia mõistab deemonite all üleloomulikke jõude, mis mõjustavad inimest ettearvamatul viisil - vahel talle kasu tuues, enamasti aga kahju põhjustades. Katolikus dogmaatikas on deemonid langenud inglid (Mo 6:1-4), seega kuradid. Kristuse ilmumisega teravdub kurjariigi ja sellele vastanduva jumalariigi vastuolu (dualism).
Kultuurifilosoofilises plaanis esinevad deemonid iga kultuuri algstaadiumis "personifitseeritud põhjustena protsessidele, mida alles empiirilise loodusteaduse ajastul on võimalik lahti seletada."
Religioonifilosoofilises plaanis põhineb aga väidetav deemoniusust vabanemine liigagi inimlikul enesepettusel: järkjärguline seletamatute fenomenide ratsionaalne lahtiseletamine ei too kaasa mitte deemonitest vabanemist, vaid nende kõrvaletõrjumise. Ning samuti, nagu neurootiku tegutsemist juhib see, mis on temas alla surutud, valitsevad meid, "valgustunuidki" kõrvaletõrjutud deemonid.
Süvapsühholoogiliselt seletab C. G. Jung deemoneid kui arhetüüpe, kes pärinevad kollektiivsest alateadvusest ja projitseeritakse unenäos, muinasjutus, müüdis ja kujutavas kunstis maailma."

Eelnev pikk tsitaat pärines Helmut Hundsbichleri käsitlusest "Deemoni kujutamine pildis keskajast tänapäevani." Seda saab lugeda eesti keeles veebiaadressilt
http://haldjas.folklore.ee/seminar/hundsbichler.html

Siinkohal tahaksin veel täiendada seda osa, kuidas vanad kreeklased deemoneid nägid.
Deemon (kr. k daimon) tähendas Homerosel niisiis jumalat, laiemas mõistes jumalust üldse. Seetõttu võis see mõiste ülekantuna tähendada saatust, õnnetust, märkimisväärset, ootamatut sündmust ja ka isiklikku kaitsejumalat või sisehäält. Herodotos aga nimetas deemoniteks juba heerosi ehk surnud kangelasi. Nii taandus sõna tähendus jumalatelt pooljumalatele.

Ka Platon eristas jumalaid deemonitest ja inimestest. Hilisantiikaja rahvausundis ja maagias olid deemonid eelkõige vaimud, kel oli nii hea kui ka paha mõju.

Alles ristiusk paigutas kõik paganlikud jumalad kurjade deemonite hulka ning seadis inimeste ja jumalate vahele uued heasoovlikud olendid -- inglid. Ka praegu peetakse deemoneid eelkõige kurjadeks vaimudeks.
Allikad: Antiigileksikon, Kreeka kirjanduse antoloogia jt.

Antiik-Kreeka kõrval on huvitav vaadelda deemonite käsitlust Indias. Siinkohal pole mul praegu aega sellel põhjalikumalt peatuda, kuid näiteks soovitaksin heaks lugemiseks R. K. Narayani kogu "Jumalad, deemonid ja teised", milles jumalate kõrval pajatatakse ka kurjadest jõududest, keda üldiselt nimetatakse deemoniteks -- asuradeks ja rak¹asadeks.
Vasta
#13
Tsitaat:Algselt postitas: ilus

Maailma nõiad ja ¹amaanid peavad Põhja-Norras Vardos konverentsi.
Kolme päeva jooksul toimuvad arutelud ja loengud ning näidatakse filme tänapäeva ja varasema aja nõiakunsti teemadel, kirjutab BBC.
The International Midnight Sun Witchcraft Conference`i korraldajateks on Skandinaaviamaade ja USA ülikoolid.

Hakkasin huvipärast vaatama, kas selle uudise kohta ka mingisuguseid järelkajasid on avaldatud. Ei leidnud midagi erilist. Küll aga leidsin ühe konverentsi korraldaja, Tampere ülikooli professori, filosoofiadoktori Marko Nenoneni kodulehekülje (koos Timo Kervineniga) nõidadest, võluritest ja ka nõiavaenust Soomes.Tekstid on nii soome kui inglise keeles ja mõned neist üsna huvitavad.
http://www.chronicon.com/noita/index.fi.html
Vasta
#14
(30-06-2007, 21:28 )ilus Kirjutas: Sõna "deemon" pärineb vanakreeka keelest ning tähendas Homerosel algselt jumalaid, Thalesel maailmas elunevaid vaimolendeid, Herakleitosel inimese iseloomu, Sokratesel südametunnistuse häält.

/---/ Eelnev pikk tsitaat pärines Helmut Hundsbichleri käsitlusest "Deemoni kujutamine pildis keskajast tänapäevani." Seda saab lugeda eesti keeles veebiaadressilt
http://haldjas.folklore.ee/seminar/hundsbichler.html

Antiik-Kreeka kõrval on huvitav vaadelda deemonite käsitlust Indias. Siinkohal pole mul praegu aega sellel põhjalikumalt peatuda, kuid näiteks soovitaksin heaks lugemiseks R. K. Narayani kogu "Jumalad, deemonid ja teised", milles jumalate kõrval pajatatakse ka kurjadest jõududest, keda üldiselt nimetatakse deemoniteks -- asuradeks ja rak¹asadeks.
Huvitav lugemine. Nii see raamat kui eelnevad postitused. Smile
Raamat heidab pilgu india omapärasesse müüdiilma.

Vasta
  


Alamfoorumi hüpe:


Kasutaja, kes vaatavad seda teemat:
1 külali(st)ne

Expand chat