02-07-2009, 20:20
Carlos Castaneda oli Peruu päritoluga etnoloog ja antropoloog. A-st 1951 elas USA-s, 1959-1971 õppis California ülikoolis. 1961 a. tutvus teadustööks andmeid kogudes Mehhikos indiaani nõia nagual Don Juan Matusega ja sai tema õpilaseks. C. tegi läbi nelja aastase stuudiumi, mille põhjal kirjutas hiljem kolmteist
t o l t e e g i maagiat käsitlevat raamatut, milles kirjeldab ka üleloomulike vägedega suhtlemise praktikaid ja toob ära ka nende toimimispõhimõtted ja suunatuse. 1994 alustati Tensegrity harjutusgruppide tutvustamist (kursuseid viiakse läbi ka Eestis), ilmuvad videokassetid ja a-st 1996 ajakiri “Readers of Infinity.” Tänapäeval kaitstakse C. raamatute põhjal väitekirju.
Tõin siia ära Carlos Castaneda lühikese eluloo, kuna meie foorumis pole selle kohta veel kusagil midagi.
Huvitavam, kui Carlos Castaneda on aga muidugi tema õpetaja don Juan Mattuse lugu. Arvatakse, et ta on Castaneda kirjanduslik väljamõeldis, kuid ma kahtlen selles.
Tõlge veebilehelt:
Don Juan Matus, meisternõid, nagual – nii nagu nõidade gruppi juhtivaid meisternõidasid nimetatakse, tutvustas mulle (s.o. Castanedale)muistsetel aegadel Mehhikos elanud shamaanide tunnetuslikku maailma. Don Juan Matus oli indiaanlane, sündinud Yumas, Arizonas. Ta isa, jaki indiaanlane, oli pärit Sonorast, Mehhikost, ja ta ema oli nähtavasti Yuma indiaanlane, Arizonast. Don Juan elas Arizonas kuni kümne aasta vanuseni. Siis viis isa ta Sonorasse, Mehhikosse, kus neid tabas järjekordne jakide sõda mehhiklastega. Isa tapeti ja don Juan sattus kümne-aastase lapsena Lõuna-Mehhikosse, kus ta sugulaste juures üles kasvas.
Kahekümneselt sattus ta kokku meisternõiaga. Tema nimi oli Julian Osorio. Ta tutvustas don Juanile nõidade liini, mis oli väidetavalt kakskümmend viis põlvkonda pikk. Ta ise polnud üldse indiaanlane, vaid Mehhikosse sisserännanud Euroopa immigrantide poeg. Don Juan jutustas mulle, et nagual Julian oli olnud näitleja, ja et ta oli särav isiksus – anekdootide rääkija, miim, kõigi poolt austatud, mõjuvõimas, käsutav. Ühel oma teatri ringreisil provintsi, sattus näitleja Julian Osorio ühe teise naguali – Elias Ulloa – mõju alla, kes andis talle edasi oma liini nõidade teadmised.
Don Juan Matus, järgides enda liini nõidade traditsiooni, õpetas oma neljale õpilasele: Taisha Abelarile, Florinda Donner-Graule, Carol Tiggsile ja mulle teatud kehalisi liikumisi, mida ta nimetas maagilisteks sooritusteks. Ta õpetas neid meile samamoodi nagu neid oli õpetatud sajandeid, ühe märkimisväärse erinevusega: ta kõrvaldas ülemäärase rituaalsuse, mis oli aastasadu ümbritsenud nende maagiliste soorituste õpetamist ja ette näitamist. Don Juani kommentaarid selle kohta olid, et rituaalid on kaotanud oma mõju, kuna uued praktiseerijate põlvkonnad on rohkem huvitatud efektiivsusest ja funktsionaalsusest. Ta soovitas siiski, et mitte mingil juhul ei tohi ma maagilistest sooritustest rääkida ühegi tema õpilasega või üldse inimestega. Ta põhjendas seda sellega, et maagilised sooritused kuulusid eksklusiivselt iga inimese juurde eraldi ja nende mõju oli nii vapustav, et oli parem neid lihtsalt teha ilma nende üle arutamata.
Don Juan Matus õpetas mulle kõike, mida ta teadis oma liini nõidadest. Ta väitis, tõendas, kinnitas, seletas mulle oma teadmiste igat nüanssi. Seetõttu kõik, mida ma maagilistest sooritustest räägin, on tema õpetuse otsene tulemus. Maagilisi sooritusi ei leiutatud. Need avastati muistsel ajal Mehhikos elanud don Juani liini shamaanide poolt ajal, mil nad olid shamanistlikus kõrgendatud teadvuse seisundis. Maagiliste soorituste avastamine oli üsna juhuslik. See sai alguse väga lihtsate seletuste otsimisega uskumatult heale enesetundele, mida need shamaanid nendes kõrgendatud teadvuse seisundites kogesid kui nad hoidsid teatud kehalisi asendeid või kui nad liigutasid oma jäsemeid teatud spetsiifilisel viisil. Nende hea enesetunne oli olnud nii intensiivne, et nende püüdlus korrata neid liigutusi oma normaalses teadvusseisundis sai kõigi nende ettevõtmiste eesmärgiks.
Kõigest nähtuvalt said nad oma ülesandega hakkama ja leidsid endi valduses olevat väga keerulised liikumiste seeriad, mis praktiseerimisel andsid neile vaimse ja füüsilise tugevuse seisukohalt tohutuid tulemusi. Tegelikult oli nende liikumiste praktiseerimise tulemus nii dramaatiline, et nad nimetasid need maagilisteks sooritusteks. Aastasadu õpetasid nad neid ainult shamaanlusse pühendatutele isiklikul tasandil, järgides keerulisi rituaale ja salajasi tseremooniaid.
Don Juan Matus kaldus maagiliste soorituste õpetamisel traditsioonist radikaalselt kõrvale. Selline kõrvalekaldumine sundis don Juani sõnastama maagiliste soorituste praktilist eesmärki. Tema sõnul ei olnud eesmärgiks mitte vaimse ja füüsilise tasakaalu suurendamine, nagu see oli olnud minevikus, vaid tema sõnastas seda praktilise võimalusena energia uuesti kasutusele võtta. Ta seletas, et selline kõrvalekaldumine oli kahe temale eelnenud naguali mõju tulemus.
Don Juani liini nõiad olid veendunud, et on olemas sünnipärane kogus energiat, mis eksisteerib igaühes meist, kogus, mida väliste jõudude rünnak ei saa ei suurendada ega vähendada. Nad olid veendunud, et see kogus energiat oli piisav selleks, et teostada midagi, mida need nõiad arvasid olevat iga Maa peal elava inimese kinnisideeks: murda välja normaalse taju etteantud mõõtkavast. Don Juan Matus oli veendunud, et meie võimetus välja pääseda nendest piiridest oli tingitud meie kultuursest ja sotsiaalsest keskkonnast. Ta väitis, et meie kultuurne ja sotsiaalne keskkond kasutas ära iga tükikese meie sünnipärasest energiast, pannes meid käituma etteantud mallide kohaselt, mis ei lase meil läbi murda nendest normaalse taju parameetritest.
"Mille pagana pärast peaks mina või keegi teine üldse tahtma neid parameetreid murda?" küsisin ma kord don Juani käest.
"Nende parameetrite murdmine on inimkonna jaoks vältimatu," vastas ta. "Nende murdmine tähendab sisenemist praktilise väärtusega kujuteldamatutesse maailmadesse...
Edasi saab lugeda siit:
http://www.hot.ee/tonal/sooritused/MP11.htm
Arvan, et nüüd on loodud teema, kus igaüks saab kirjeldada oma muljeid ja arvamusi, olles lugenud don Juan Matuse õpetusi Carlos Castaneda raamatutest.
Carlos Castaneda pilti saab näha siit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Castaneda
Don Juan Matusest ei ole kahjuks säilinud ühtki pilti.
Niisiis, kes milliseid Castaneda raamatuid lugenud on ja mis kõige enam meelde on jäänud ja mõju avaldanud?
Võib lisada ka huvitavaid videoid.
[Muudetud: 3-7-2009 Müstik]
t o l t e e g i maagiat käsitlevat raamatut, milles kirjeldab ka üleloomulike vägedega suhtlemise praktikaid ja toob ära ka nende toimimispõhimõtted ja suunatuse. 1994 alustati Tensegrity harjutusgruppide tutvustamist (kursuseid viiakse läbi ka Eestis), ilmuvad videokassetid ja a-st 1996 ajakiri “Readers of Infinity.” Tänapäeval kaitstakse C. raamatute põhjal väitekirju.
Tõin siia ära Carlos Castaneda lühikese eluloo, kuna meie foorumis pole selle kohta veel kusagil midagi.
Huvitavam, kui Carlos Castaneda on aga muidugi tema õpetaja don Juan Mattuse lugu. Arvatakse, et ta on Castaneda kirjanduslik väljamõeldis, kuid ma kahtlen selles.
Tõlge veebilehelt:
Don Juan Matus, meisternõid, nagual – nii nagu nõidade gruppi juhtivaid meisternõidasid nimetatakse, tutvustas mulle (s.o. Castanedale)muistsetel aegadel Mehhikos elanud shamaanide tunnetuslikku maailma. Don Juan Matus oli indiaanlane, sündinud Yumas, Arizonas. Ta isa, jaki indiaanlane, oli pärit Sonorast, Mehhikost, ja ta ema oli nähtavasti Yuma indiaanlane, Arizonast. Don Juan elas Arizonas kuni kümne aasta vanuseni. Siis viis isa ta Sonorasse, Mehhikosse, kus neid tabas järjekordne jakide sõda mehhiklastega. Isa tapeti ja don Juan sattus kümne-aastase lapsena Lõuna-Mehhikosse, kus ta sugulaste juures üles kasvas.
Kahekümneselt sattus ta kokku meisternõiaga. Tema nimi oli Julian Osorio. Ta tutvustas don Juanile nõidade liini, mis oli väidetavalt kakskümmend viis põlvkonda pikk. Ta ise polnud üldse indiaanlane, vaid Mehhikosse sisserännanud Euroopa immigrantide poeg. Don Juan jutustas mulle, et nagual Julian oli olnud näitleja, ja et ta oli särav isiksus – anekdootide rääkija, miim, kõigi poolt austatud, mõjuvõimas, käsutav. Ühel oma teatri ringreisil provintsi, sattus näitleja Julian Osorio ühe teise naguali – Elias Ulloa – mõju alla, kes andis talle edasi oma liini nõidade teadmised.
Don Juan Matus, järgides enda liini nõidade traditsiooni, õpetas oma neljale õpilasele: Taisha Abelarile, Florinda Donner-Graule, Carol Tiggsile ja mulle teatud kehalisi liikumisi, mida ta nimetas maagilisteks sooritusteks. Ta õpetas neid meile samamoodi nagu neid oli õpetatud sajandeid, ühe märkimisväärse erinevusega: ta kõrvaldas ülemäärase rituaalsuse, mis oli aastasadu ümbritsenud nende maagiliste soorituste õpetamist ja ette näitamist. Don Juani kommentaarid selle kohta olid, et rituaalid on kaotanud oma mõju, kuna uued praktiseerijate põlvkonnad on rohkem huvitatud efektiivsusest ja funktsionaalsusest. Ta soovitas siiski, et mitte mingil juhul ei tohi ma maagilistest sooritustest rääkida ühegi tema õpilasega või üldse inimestega. Ta põhjendas seda sellega, et maagilised sooritused kuulusid eksklusiivselt iga inimese juurde eraldi ja nende mõju oli nii vapustav, et oli parem neid lihtsalt teha ilma nende üle arutamata.
Don Juan Matus õpetas mulle kõike, mida ta teadis oma liini nõidadest. Ta väitis, tõendas, kinnitas, seletas mulle oma teadmiste igat nüanssi. Seetõttu kõik, mida ma maagilistest sooritustest räägin, on tema õpetuse otsene tulemus. Maagilisi sooritusi ei leiutatud. Need avastati muistsel ajal Mehhikos elanud don Juani liini shamaanide poolt ajal, mil nad olid shamanistlikus kõrgendatud teadvuse seisundis. Maagiliste soorituste avastamine oli üsna juhuslik. See sai alguse väga lihtsate seletuste otsimisega uskumatult heale enesetundele, mida need shamaanid nendes kõrgendatud teadvuse seisundites kogesid kui nad hoidsid teatud kehalisi asendeid või kui nad liigutasid oma jäsemeid teatud spetsiifilisel viisil. Nende hea enesetunne oli olnud nii intensiivne, et nende püüdlus korrata neid liigutusi oma normaalses teadvusseisundis sai kõigi nende ettevõtmiste eesmärgiks.
Kõigest nähtuvalt said nad oma ülesandega hakkama ja leidsid endi valduses olevat väga keerulised liikumiste seeriad, mis praktiseerimisel andsid neile vaimse ja füüsilise tugevuse seisukohalt tohutuid tulemusi. Tegelikult oli nende liikumiste praktiseerimise tulemus nii dramaatiline, et nad nimetasid need maagilisteks sooritusteks. Aastasadu õpetasid nad neid ainult shamaanlusse pühendatutele isiklikul tasandil, järgides keerulisi rituaale ja salajasi tseremooniaid.
Don Juan Matus kaldus maagiliste soorituste õpetamisel traditsioonist radikaalselt kõrvale. Selline kõrvalekaldumine sundis don Juani sõnastama maagiliste soorituste praktilist eesmärki. Tema sõnul ei olnud eesmärgiks mitte vaimse ja füüsilise tasakaalu suurendamine, nagu see oli olnud minevikus, vaid tema sõnastas seda praktilise võimalusena energia uuesti kasutusele võtta. Ta seletas, et selline kõrvalekaldumine oli kahe temale eelnenud naguali mõju tulemus.
Don Juani liini nõiad olid veendunud, et on olemas sünnipärane kogus energiat, mis eksisteerib igaühes meist, kogus, mida väliste jõudude rünnak ei saa ei suurendada ega vähendada. Nad olid veendunud, et see kogus energiat oli piisav selleks, et teostada midagi, mida need nõiad arvasid olevat iga Maa peal elava inimese kinnisideeks: murda välja normaalse taju etteantud mõõtkavast. Don Juan Matus oli veendunud, et meie võimetus välja pääseda nendest piiridest oli tingitud meie kultuursest ja sotsiaalsest keskkonnast. Ta väitis, et meie kultuurne ja sotsiaalne keskkond kasutas ära iga tükikese meie sünnipärasest energiast, pannes meid käituma etteantud mallide kohaselt, mis ei lase meil läbi murda nendest normaalse taju parameetritest.
"Mille pagana pärast peaks mina või keegi teine üldse tahtma neid parameetreid murda?" küsisin ma kord don Juani käest.
"Nende parameetrite murdmine on inimkonna jaoks vältimatu," vastas ta. "Nende murdmine tähendab sisenemist praktilise väärtusega kujuteldamatutesse maailmadesse...
Edasi saab lugeda siit:
http://www.hot.ee/tonal/sooritused/MP11.htm
Arvan, et nüüd on loodud teema, kus igaüks saab kirjeldada oma muljeid ja arvamusi, olles lugenud don Juan Matuse õpetusi Carlos Castaneda raamatutest.
Carlos Castaneda pilti saab näha siit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Castaneda
Don Juan Matusest ei ole kahjuks säilinud ühtki pilti.
Niisiis, kes milliseid Castaneda raamatuid lugenud on ja mis kõige enam meelde on jäänud ja mõju avaldanud?
Võib lisada ka huvitavaid videoid.
[Muudetud: 3-7-2009 Müstik]