Postita vastus 
 
Teema reiting:
  • 0 Häält - 0 keskmine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blåkulla nõiaprotsessid
Autor Sõnum
Iiris
Tavaliige

Postitusi: 216
Liitunud: Apr 2007
01-10-2009 13:40
Postitus: #1
Blåkulla nõiaprotsessid
Nõiajaht sai hoo sisse 1484 aastal kui kirik selle heaks kiitis. 1487 anti kahe Dominikaani inkvisiitori poolt välja ``Malleus Maleficarum`` ehk ´´Nõiahaamer,´´ mis sai Euroopa nõiaprotsesside tähtsaimaks alusteoseks.

Ma ei leidnud teemat nõiaprotsesside kohta ega ka selle kohta, mis võiks olla nõiahaamer...

http://et.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5kul...protsessid

http://wiki.zzz.ee/index.php/N%C3%B5iaprotsessid

Bodin’i ja tema koolkonna eesmärgiks oli ohjeldada naise seksuaalsust, et Saatanal poleks võimalik naist kiustusse viia.

On nõnda lood: üks tärkab, teine vaibub,
lein kondab mööda maid ja külasid,
ent eluõhtul pole ikka aimu,
kui mitu korda jätsid hüvasti.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
VironShaman
Kui võtaks ja müristaks

Postitusi: 3,775
Liitunud: Oct 2007
01-10-2009 14:14
Postitus: #2
 
Tegemist on inkvisitsiooni käsiraamatuga, mis kirjeldab neid tegusid ja teadmisi, mida peeti saatanast pärit olevateks ja õpetati kuidas nõidasid ja saatanast seestunuid ära tunda.
Viimane nõiaprotsess koos tuleriidaga oli eestis Lääne Virumaal alles huljuti kui papid korraldasid inkvisitsiooni näidisprotsessi ja põletasid Konga Anne teistkordselt nüüd juba õlenukuna.
Raamat ise vene keeles endal olemas.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Müstik
Shambalas

Postitusi: 13,074
Liitunud: Oct 2004
01-10-2009 14:52
Postitus: #3
 
Iiris, kui paned otsigusse sõna inkvisitsioon, siis ikka üht-teist leiab.
Samuti sõna nõiaprotsess all. Seal on küll kirjutatud, et Eesti viimane nõiaprotsess toimus Kosel?
Lisaks on eesti keeles ilmunud Jeffrey Russelli "Nõiakunsti ajalugu".
"Nõiahaamri" väited nõidade kohta võib jagada mütoloogilisteks, demonoloogilisteks ja antropoloogilisteks. Hästi on need ära toodud siin:
http://www.folklore.ee/seminar/harmenkrt.html

Eesti keeles ei ole jah "Nõiahaamri" kokkuvõtet, aga soome keeles on:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavasara

Maailm on täis lahendamata mõistatusi ja mõned neist on veel saladuslikumad, kui üldse osatakse ette kujutada.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Iiris
Tavaliige

Postitusi: 216
Liitunud: Apr 2007
01-10-2009 15:02
Postitus: #4
 
Hmm aga kas nõiaprotsessi võib nimetada ka ajupesuks inimese psüühikale?

On nõnda lood: üks tärkab, teine vaibub,
lein kondab mööda maid ja külasid,
ent eluõhtul pole ikka aimu,
kui mitu korda jätsid hüvasti.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
mulk2003
Vana kala

Postitusi: 455
Liitunud: May 2008
01-10-2009 15:20
Postitus: #5
 
Tsitaat:Algselt postitas Iiris
Hmm aga kas nõiaprotsessi võib nimetada ka ajupesuks inimese psüühikale?

Kindlasti. Tolleaegsed ülekuulamismeetodid ja protsessi läbiviimine muutis kindlasti inimeste psüühikat.

Das ist gerade zeit pizdets zu sagen...
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
VironShaman
Kui võtaks ja müristaks

Postitusi: 3,775
Liitunud: Oct 2007
01-10-2009 15:29
Postitus: #6
 
Tundub et inglise keeles tekst saadaval.
http://www.sacred-texts.com/pag/mm/
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
nokitseja
kalavana

Postitusi: 913
Liitunud: Sep 2009
01-10-2009 18:32
Postitus: #7
 
Tsitaat:Algselt postitas Iiris
Hmm aga kas nõiaprotsessi võib nimetada ka ajupesuks inimese psüühikale?

Vastus oleks jah, aga mitte päris harjumuspärases suunas. ;)
Teema täienduseks hoopis teistlaadi, tavapärasest erinevat infot, mis saadud oma paarkümmend aastat tagasi mingis YLE saates näidatud dokumentaalfilmist. Selle järgi uuris keegi prantslanna (vist..) nõiaprotsesside piirkondi nii geograafilises kui ajalises plaanis ja avastas, et need langesid kokku rukkikasvatuse piirkondadega. Mida sandim (külmem ja vihmasem) aasta, seda rohkem nõiaprotsesse ja vastupidi, mida soodsam aasta, seda vähem protsesse.
Põhjuslikuks seoseks olid rukkipeades tekkivad tungalterad ehk looduslik narkootikum (keemiliselt LSD), mille mõjul enamus (!) süüdistatavaid tõmbas endale ise häda kaela, rääkides oma laksu all oldud aja nägemustest. Kusjuures tegid seda trenditeadlikult ;) , st. sonisid teemadel, mis hetkel olid aktuaalsed. Kellel käis Saatan külas, kes käisid tal ise jne.
Eestis ei saanud taolisi massipsühhoose tekkida ilmselt rukkikasvatuse eripära tõttu ja siinsed nõiaprotsessid olid teise loomuga.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Iiris
Tavaliige

Postitusi: 216
Liitunud: Apr 2007
02-10-2009 14:23
Postitus: #8
 
Millised need siis Eestis olid? Olen lugenud, et nende kohta on vähe kirjalikke andmeid...

On nõnda lood: üks tärkab, teine vaibub,
lein kondab mööda maid ja külasid,
ent eluõhtul pole ikka aimu,
kui mitu korda jätsid hüvasti.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Müstik
Shambalas

Postitusi: 13,074
Liitunud: Oct 2004
02-10-2009 15:00
Postitus: #9
 
No google otsingust ikka leiab pdf dokke nõiaprotsesside kohta.
Siin üks ajaleheartikkel:
http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=235854

Aga minu teada peale Maia Madari ei ole jah keegi teaduslikke uurimusi kirjutanud. Ise selle kunagi tõin raamatukogust.
Aga võib-olla on uusi uurijaid peale ka tulnud, ei ole täpselt kursis.
Kas teed teaduslikku tööd nõiaprotsesside kohta Eestis?

Maailm on täis lahendamata mõistatusi ja mõned neist on veel saladuslikumad, kui üldse osatakse ette kujutada.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
mulk2003
Vana kala

Postitusi: 455
Liitunud: May 2008
02-10-2009 15:08
Postitus: #10
 
Tsitaat:Algselt postitas nokitseja

Eestis ei saanud taolisi massipsühhoose tekkida ilmselt rukkikasvatuse eripära tõttu ja siinsed nõiaprotsessid olid teise loomuga.

Siiski meenub, et kunagi sai loetud Kreutzwaldi kirjeldust segaseks läinud karjapoistest. Ihnsad taluperemehed küpsetasid karjapoistele peale lõikust eraldi viljast (kehvemast) uudseleiba.
Oli juhuseid kus karjapoisid olla näinud vanapaganapoisse ja põgenenud kabuhirmus kuuselatva. Ilmselt sai seda kehvemat vilja tekkida ainult vihmasel suvel, kuiva suvega vili lihtsalt ikaldub. Muidugi on võimalus, et viljas kasvas mingi hallutsinogeenne umbrohi. Tungaltera ehk ka nõgipea on ise-enesest seenkahjustus.

[Muudetud: 10-2-2009 mulk2003]

Das ist gerade zeit pizdets zu sagen...
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
nokitseja
kalavana

Postitusi: 913
Liitunud: Sep 2009
02-10-2009 16:23
Postitus: #11
 
Tsitaat:Algselt postitas mulk2003
Tsitaat:Algselt postitas nokitseja

Eestis ei saanud taolisi massipsühhoose tekkida ilmselt rukkikasvatuse eripära tõttu ja siinsed nõiaprotsessid olid teise loomuga.

Siiski meenub, et kunagi sai loetud Kreutzwaldi kirjeldust segaseks läinud karjapoistest. Ihnsad taluperemehed küpsetasid karjapoistele peale lõikust eraldi viljast (kehvemast) uudseleiba.
Oli juhuseid kus karjapoisid olla näinud vanapaganapoisse ja põgenenud kabuhirmus kuuselatva. Ilmselt sai seda kehvemat vilja tekkida ainult vihmasel suvel, kuiva suvega vili lihtsalt ikaldub. Muidugi on võimalus, et viljas kasvas mingi hallutsinogeenne umbrohi. Tungaltera ehk ka nõgipea on ise-enesest seenkahjustus.

[Muudetud: 10-2-2009 mulk2003]

Kreutzwald? Väga hea tähelepanek!
Esmakordselt saadi LSD-d tungalterast, ekstraheeriti ja pärast mõningaid uurija üle- ja läbielamisi ;) ka tuvastati.
Tungaltera manustamist leiva kaudu on juhtunud ka 20. sajandil. Üks lendur hüppas haigla aknast välja, arvates, et lendab, murdis mõlemad jalaluud ja jooksis (!) veel 50 meetrit. Alles siis said sanitarid ta kätte.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
nokitseja
kalavana

Postitusi: 913
Liitunud: Sep 2009
02-10-2009 16:33
Postitus: #12
 
Tsitaat:Algselt postitas Iiris
Millised need siis Eestis olid? Olen lugenud, et nende kohta on vähe kirjalikke andmeid...

Midagi siiski on, aga pole lihtsalt avaldatud. Pole olnud huvilist, kes oleks vaevunud või pääsenud arhiivides tuhnima.
Üks uurijatest, ei mäleta enam, kes, väitis, et andmeid siiski on, kuigi vähevõitu. Kõike ei pandud kirja, osa hävis, osa lasti minema viia :(
Senise põhjal on jäänud mulje (see pole teadmine!), et siinkandis ikkagi tülid pigem ravimisest, kaetamisest, vajadusest kellestki lahti saada, muistsete kommete järgimisest..
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Iiris
Tavaliige

Postitusi: 216
Liitunud: Apr 2007
03-10-2009 17:09
Postitus: #13
 
Mismoodi erinevad tänapäeva nõiad nendest, kes nõiaprotsesside ajal hukati?

On nõnda lood: üks tärkab, teine vaibub,
lein kondab mööda maid ja külasid,
ent eluõhtul pole ikka aimu,
kui mitu korda jätsid hüvasti.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Aerling
Veteran

Postitusi: 1,162
Liitunud: Jun 2007
06-03-2010 09:17
Postitus: #14
Kaasaegne nõiajaht/duell.
Komistasin sellise artikli ( 11.04.2009 )otsa:

Suur nõid kukutas külanõia jalalt.

Pärnumaa N vallas on külanõid grupi inimesi nii pöördesse ajanud, et need pöördusid oma meelerahuks kogu Eestis tuntud selgeltnägija poole, kes nüüdseks olevat seda biovampiiri pahategude eest karistanud.
Kahjuks ei tahtnud üleloomulikes võimetes süüdistatav ajakirjanikuga kohtuda, nii jäi üle toetuda ärevuses inimgrupile ja vanasõnale “kus suitsu, seal tuld”.

Sõbranna mehega voodisse

Üle 60 aasta vana ja veidra käitumisega Anna (nimi muudetud) on paljudele silma hakanud. Kuid need, kes temaga lähemalt kokku puutunud, ahmivad õhku nii ehmatusest kui füüsiliselt halvast olekust.

“Olin tema sõbranna, ja isegi mina tundsin end iga kord pärast temaga kohtumist halvasti,” tunnistas Aime. Teine naine, kes Annaga tihti suhtles, oli Kaja. Too väitis: “Tundsin end pärast jutuajamist nii imelikult, süda läks pahaks ja tahtsin oksendada.”

Kui naised omavahel kokku said, hakati teineteisele sellest rääkima ja küsima: “Mis imelik asi see on?”

Aga sinna, kus on kaks naist, tuleb kolmas ja neljaski. Ime üle imestamas oli mehigi. Anna elu arutati üksipulgi läbi, sest midagi pidi ju olema, miks temaga kokkupuude niimoodi enesetundele mõjub.

Naised hakkasid märkama, et Anna justkui otsiks nendega kontakti. Mõnes mõttes võis sellest aru saada: inimene on üksi lapse suureks kasvatanud, see kodust lennanud ja kellegagi peab ju ometi suhtlema.

Kui külatänaval või poes said naised eemale põigata ja öelda, et oi, mul on kiire, siis telefonikõne õnge läksid kõik, sest kust sa tead, kes helistab.

“Mu jumal, kui halb mul pärast oli,” kurtis Kaja. “Mis ta siis rääkis?” küsis Aime. “Tegelikult ei midagi erilist, tal olevat igav, ehk tuleksin külla. Ta teeks massaaži ja ajaksime niisama loba, maast ja ilmast,” vastas Kaja.

Anna käike hakati jälgima. Pandi huviga tähele, et naine üle 60, aga vestleb meelsasti meestega, ja veel endast noorematega … Siis märgati, et kui Anna käib surnuaial, ei jäta ta kordagi külastamata Hugo hauda. Oot-oot-oot? Kas tal see laps viimaks Hugoga ei olnud? Hugo oli ju külas teada-tuntud naistemees.

Nõiajahi ühele meessoost osalejale meenus, et kui Hugo veel elus oli, pärinud ta tema käest Anna poja järele ja kiitnud: “Tubli poiss tal!”

See jutt jõudis Aime kõrvu ja tema viha Anna vastu kasvas mõõtmatusse kõrgusesse: Hugo oli Aimega abielus. Ja Hugo tegi naise sõbrannale tite! Nüüd leiti: selge pilt, miks Anna Hugo haual käib.

Kiirgav haud

Seltskond, kes kohutava saladuse jälil, tahtis kindlust ja teadmist, kus peitub päristõde. Kellega on neil Anna näol tegu? Üks kutsus teda biovampiiriks, teine külanõiaks ja kolmas avaldas tagasihoidlikumalt: mingid võimed tal on. Ja miks ta ikka rohkem meestega juttu ajada tahab? Keegi naistest ei tulnud selle peale, et Anna ehk teab, mis nood temast arvavad, ja meestega jutlemine peletab samavõrd üksindust kui jutud naistegagi. Nõiajahtkond oli kindel: “Anna ajab mehi taga.”

Grupi arupidamisel turgatas kellelegi pähe geniaalne idee: “Küsime tema kohta mõnelt Eesti peanõialt.” Enamik oli televiisorist vaadanud saadet “Selgeltnägijate tuleproov” ja mõni edevam selles osalejaist oli lubanud oma kontaktandmed ühes naisteajakirjas avaldada.

Kolmele selgeltnägijale läkitati e-kiri, ühele tavakiri koos Anna fotoga. Vastuse saatis vaid üks. See oli sõna-sõnalt selline: “Anna on biovampiir ja elab teiste energiast. Üks kannataja on kindlasti Aime. Peale tema on veel kolm kannatajat. Biovampiir on tagajärg, ei oska öelda põhjust, miks Anna selliseks on muutunud. Tema lapse isa on tõepoolest Hugo, kelle haud kiirgab. Ka see kiirgus võib Annat mõjutada.

Püüan ta Aime pealt ära blokeerida.”

Nõiajahtijad olid koos, kui kirja lugesid, silmad pärani peas. Järgmisel päeval kuulis üks neist küla pealt, et Annal olevat väga halb olnud. Aime kutsus nelja päeva pärast grupi kokku ja avaldas, et Anna teinud talle palju mobiilikõnesid ja kui ta lõpuks oli vastu võtnud, kurtnud lausa nuttes: “Mul on nii halb olla, palun, tule mulle külla!” Grupp uskus, et peanõid alustas blokkimist.

Aime ei taha aga Annast enam midagi teada, sest selgeltnägijal oli kirjas: Hugo on Anna lapse isa.

Külajutud levivad, kui oleks neil tuli taga. Anna on juba üht-teist kuulnud ja võta kinni, kas demonstratiivselt protestiks juttude vastu või muust huvist istub ta ilusa ilmaga oma maja ukse peal tänavat silmas pidades. Kes temaga jutleb, saab kuulda, kes külas lahku lähevad ja kellele ta kavatseb needuse peale panna.

“Sa oled siis ikka päriselt nõid?” küsinud üks külanaine.

“Jah, nii võib öelda küll,” kostnud Anna keppi vastu treppi toksides.

Nüüd juhtuvad külas imelikud asjad teistegagi, mitte üksi nõiajahigrupi liikmetega. Keegi olla Annale silma vaadanud ja hiljem oksendanud, keegi lasknud oma varbaküüsi lõigata ja karanud öösel üles, hirmuhigi otsa ees. Ühega jahtijaist on Anna eriliselt käitunud: igal pool, kus meest näeb, läheb talle järele ja püüab silma vaadata. Mine tea, ehk kasutab Anna vastukaaluks juttudele hirmutamistaktikat. Kui nii, siis läheb see tal korda küll - ta võimeid kardetakse parasjagu.

Peanõia blokeerimistegevust kinnitab aga veel see, et Anna olevat õnnetult kukkunud, nii et isegi nägu paistes.

“Ja nüüd ta sai endale korterikaaslaseks paraja jota. Kõik halb, mis teistele tehtud-soovitud, tuleb talle endale tänu peanõia tegevusele tagasi,” usuvad need, kes peavad end Anna tõttu kannatanuks.

Allikas: http://www.24tundi.ee/?id=105546

Elu on vaatlemine, õppimine ja kunst.
http://www.openzine.com/aspx/PublisherZine.aspx?ID=6730
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
VironShaman
Kui võtaks ja müristaks

Postitusi: 3,775
Liitunud: Oct 2007
27-04-2012 00:09
Postitus: #15
RE: Blåkulla nõiaprotsessid
Põhjused, miks eestis pole sälinud shamanistlikud riitused ja paganlik usk.
Kokkuvõttes surmamõistetud nõidade arv tõuseb viiekümne
viiele teadaolevale juhule. Tegelikult toimunud surmanuhtluste arv
on kahtlematult suurem. Surmamisviisis on rõhuvas enamuses
põletamine, mille kõrval esinevad harukordsete juhtudena surma-
mõistmised pea maharaiumise teel mõõgaga ja selle kõrval ka
üksikud kvalifitseeritud surmaotsused. Ajaliselt on surmaotsused
jälgitavad 1588. a. ja 1723. a. vahemikus, kuna täideviidud surma-
otsustega seotud protsesside jälgimine on võimaldatud 17. sajandi
piirides.
Surmaotsuste tegemine on tingitud nõiduse kui süüteo karista-
misest kriminaalkorras. Nõiduse süüteo raskeimaks vormiks peeti
nõia isiklikku suhtlemist kuradiga, eelkõige kuradile andumist
teatud lepingulise toimingu kaudu, mida karistati surmanuhtlusega
põletamise teel. Seitsmeteistkümne sajandi teisel poolel esinevad
põletamise kõrval ka üksikud mõõgaga hukkamised pehmendavatel
asjaoludel. Nendeks on nõia otsese lepingu puudumine kuradiga,
aga ka avameelne tunnistamine ja alandlik kohtu palumine. Ülema-
te, mõisnike, kahjustav nõidumine toob endaga kaasa erakorraliselt
metsikud hukkamisviisid.
Nii kehtis terve 17. sajandi vältel kohtutes usk kuradi isiklikku
aktiivsusse ja temaga ühendust pidavatesse nõidadesse kui kato-
liku kiriku inkvisitsioonikohtute järelmõju. Seda soodustas ühelt
poolt meie kohtumenetluse teostamine Lääne-Euroopa eeskujul,
milleks võeti otseselt tarvitusele Karl V-da kriminaalkord või kasu-
tati karistusnormide kodifitseerimise eeskujuna teisi vastavaid
eeskujusid. Teisalt kujundas protestantlik kirik kuradi ja nõidade
vahekorda üldjoontes paljudes üksikasjus inkvisitsiooni loodud ku-
jutluste järele, rakendades vastavat ketserluse mõistet Lutheri kiriku
kasuks. Sellest tingituna esinevad üksikud luterlikud kirikujuhid
nõiamõiste selgitajaina ja koguduste õpetajad nõiaprotsessides
kaebajate, tunnistajate ja asjatundjatena.
Võrreldes aga nõidade hukkamisi Lääne-Euroopas aset leidnud
hukkamistega, tuleb meil nõidade kohta tehtud surmaotsuseid
pidada vaid nõrgaks vastukajaks. Nii tõuseb Saksamaal üksik-
juhtudel tehtud surmaotsuste arv mitmekümnetesse ja üksikutes
külades ühe aasta jooksul surmamõistetute arv ületab meil üldse
teada olevate surmamõistetute arvu. Nii hukati 1629. a. Saksa-
maal ühes külas üheksasada nõida.
49
Pehmendavalt surmaotsuste
levikule nõidade kohta Eestis on kahtlematult mõjunud kirikliku
inkvisitsioonikohtu puudumine, mille jõudmist siia takistas saa-
buv reformatsioon.
http://www.folklore.ee/tagused/nr19/uuspuu.pdf
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
zen faran
veteran madu

Postitusi: 1,659
Liitunud: Dec 2011
27-04-2012 00:22
Postitus: #16
RE: Kaasaegne nõiajaht/duell.
(06-03-2010 09:17 )Aerling Kirjutas:  Komistasin sellise artikli ( 11.04.2009 )otsa:

Suur nõid kukutas külanõia jalalt.

Pärnumaa N vallas on külanõid grupi inimesi nii pöördesse ajanud, et need pöördusid oma meelerahuks kogu Eestis tuntud selgeltnägija poole, kes nüüdseks olevat seda biovampiiri pahategude eest karistanud.
Kahjuks ei tahtnud üleloomulikes võimetes süüdistatav ajakirjanikuga kohtuda, nii jäi üle toetuda ärevuses inimgrupile ja vanasõnale “kus suitsu, seal tuld”.

Allikas: http://www.24tundi.ee/?id=105546

No krt küll, missugune eitede hüsteeria. Igatahes hea põhjus, miks kuhugi külakolkasse elama kolimisest hoiduda. Inimestel on sääl ilmselgelt liiga palju vaba aega, mida sisustatakse teistele keeramisega.

Usk on nagu ämblik, kes koob su pähe võrgu, kuhu jäävad pidama vaid tema toiduks sobivad mõtted. Ebasobivad kuid kaalukad rebivad aeg-ajalt ta võrku auke, mille agar ämblik siis kiiresti uue ja tugevama niidistikuga parandab. Ja et sa teda ei hävitaks, esitleb ta end sinuna.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Ott Sama
Veteran

Postitusi: 2,185
Liitunud: Jul 2010
27-04-2012 00:56
Postitus: #17
RE: Blåkulla nõiaprotsessid
Shamanism kadus siinmaal ilmselt sellal, kui kohalikud hakkasid oma põhitoidust enda töö ja vaevaga haritud põldudelt "jahtima".
Nõiad olid need, kes siis shamaanid pinsile saatsid. Oluliseks muutus maa viljakus ning sellega seonduvad rituaalid, millest
korilus-küttimispädevusega shamaanid, enam vaimset rõõmu ega loomingulist rahuldust ei leidunud.
Samas, vähemalt mulle (kodukootud eksperdile) tundub, et Eesti nõiad on jäänud rohkem shamaan-nõidadeks, erinevalt oma lääne Euroopa
nõid-koleegidest.
Mis nüüd puudutab 16 saj. lõpus puhkenuid nõiaprotsesse, siis vaadake meie tänast päeva - "teadmispõhine" veendumus ei anna enam valikuvõimalusi. Poliitikud: "Kas olete meiega või olete meie vastu!" , psühholoogid: "Lapsesuu ei valeta!" ning majanduspulgad: "Võidab see, kes on surres kõige rohkem võlgu!" ... ja nii käis see ka vanasti.
(selle postituse viimane muutmine: 27-04-2012 17:23 Ott Sama.)
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Müstik
Shambalas

Postitusi: 13,074
Liitunud: Oct 2004
05-07-2016 13:37
Postitus: #18
RE: Blåkulla nõiaprotsessid
(27-04-2012 00:09 )VironShaman Kirjutas:  Pehmendavalt surmaotsuste
levikule nõidade kohta Eestis on kahtlematult mõjunud kirikliku
inkvisitsioonikohtu puudumine, mille jõudmist siia takistas saa-
buv reformatsioon.
http://www.folklore.ee/tagused/nr19/uuspuu.pdf

Eesti arhiivides on teated ühtekokku umbes 120 nõiaprotsessist. Kuid suur hulk neist võis tulevaste põlvede ees ka saladuseks jääda. Mitte kõik kohtupidamised ei lõppenud hukkamisega, kuid nõiajaht häris väga pikka aja vältel talupoja rahulikku elurütmi ja jättis jälje, mis kandus edasi põlvest põlve.
Hiljuti ilmunud Aarne Rubeni raamat "Nõiaprotsessid Eestis" üritab valgustada noid traagilisi minevikusündmusi. Ammune tegelikkus oli
pahatihti tunduvalt karmim kui seniajani säilinud legendid.
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Wilholmensis
Veteran

Postitusi: 883
Liitunud: May 2009
07-07-2016 22:08
Postitus: #19
RE: Blåkulla nõiaprotsessid
Malleus Maleficarum põlnd ainus ja nii väga peamine käsiraamat, neid oli teisigi, hilisemad protestantlikud piirkonnad ei kasutanud seda käsiraamatut peaaegu üldse. Kasutusel olid demonoloogiliste uurimuste kompendiumid ja juriidilised nõiaprotsesside käsiraamatud, mida kasutasid kirikuvälised kohtud, tänapäeva mõistes - ilmalikud kohtud, kuigi tol ajal polnud mingit kindlat piiri sekulaarse ja profaanse ühiskonnagruppide vahel, need olid omavahel põimunud.
Nõiahaamer ehk siis Malleus Maleficarum, omal ajal võeti tõsiselt, oli juba 18. sajandiks oma usutavuse kaotanud, seal on mingi osa demonoloogiast, suur osa folkloorist ja enamus osa fantaasial. Et ta selline üllitis välja kukkus, on oma osa ka sellel, et koostamisel polnud rohkem autoreid, olid vaid kaks tegelast, kes võisid mõlemad olla psühhopaadid ja pidid siis oma fantaasiad ja kinnisideed kuidagi fikseerima. Kui Nõiahaamris on süüdistatava osa marginaalne ja teos keskendub peamiselt süüdistustele, igasuguste märkide otsimisele ja karistustele, siis juriidilised kompendiumid pole enam süüdistatava suhtes mitte ründavad vaid dialoogilised. Näiteks 17. saj. nõiaprotsesside käsiraamatud sisaldavad juba väga põhjalike küsitlusi ja kommentaare.
Just ilmus ka eestikeelne raamat: Nõiaprotsessid Eestis.
(selle postituse viimane muutmine: 07-07-2016 22:09 Wilholmensis.)
Leia selle kasutaja kõik postitused Tsiteeri seda postitust oma vastuses
Postita vastus 


Vali alamfoorum:


Kasutaja(d) vaatamas seda teemat: 1 külalist

gro.bew-arap[tä]bew-arap | Para-web | Tagasi üles | Tagasi sisu juurde | Mobile Version | RSS voog