Teema hinnang:
  • 0Hääli - 0 keskmine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nõidumisest detailsemalt läbi ajaloo tänapäevani
#51
(08-02-2022, 13:42 )lahendused Kirjutas: Pane siis kirja mida suvalit/maakodu omav inimene peaks tegema, et nö "loodus õieti vastu kajaks" (läbi elamu, muruplatsi, aiamaa, metsatuka, tiigi, jne) ... lõpuks on ju tegevused ikka ühed-ja-samad, lihtsalt "silt" on veidi erinev (kas tehakse empaatia pealt, kas tehakse vastastiku kasulike tehingute pealt, või võetakse lihsalt jõuga nõrgemalt ära).

Ning ürita vältida "mitmeti-mõistetavaid termineid" (a'la "võtad vaid hädapärase" kehtiks ka metsade lageraie juures: suured saeveskid ja puidugraanuli tehased suudaks kõik metsad nahka panna, ning jääks veel puudugi, ehk "võtad vaid hädapärase" ei toimi kroonilise ressursi-puuduse tingimustes). 

Veelkord: pane kirja nö "detailne käitumis-juhend" (2019. aasta Loksteri põhjalike vastuste stiilis), mida suvilat/maakodu omav nö "tavaline inimene" peaks tegema, et püsiks kooskõlas loodusega.

'Detailne kirjeldus peajalgsetele empaatiast.'

Ei ole kuigi võimalik Smile
Vasta
#52
Ma saan Maakristalli jutu mõttest aru, kuid kõik need "mõistliku kooskõla põhimõtted" kehtisid nö "sadu aastaid tagasi" (kui oli 10 lammast ja 1 hunt, ehk piisavalt ressurssi) ... praeguseks on  Maal nö "krooniline ressursi puudus" (ehk 1 lammas ja 10 hunti, ehk ressursi puudus), ning seetõttu need "oled osake kõigest" põhimõtted ei toimi enam automaatselt (10 näljast hunti söövad 1 terve lamba ära - ehk suured puidu-tehased sööksid kogu metsa ära kooskõlas kunagise põhimõttega "võta vaid hädavajalik").

Lõpuks on see paljukirutud "linn" ju ehe näide ressursi puudusest (maad on vähe, seega ehitatakse vaba maa maju täis  ... Eestis on veel linna-majade hoovis ruumi taime/puu jaoks, kuid suurlinnades on vaid 101-korruselised majad ilma taimeta/puuta: laienev Suur-Tokyo katab varsti kogu Jaapani - nagu StarWarsi filmis linn-planeet, ehk kogu planeet oli vaid linna-maju täis) ... ehk ühe linna-puu kohta on 1001 linna-inimest (suvila/maakoha  metsatukas on 101 puud, ehk palju puid inimese kohta).

Põhimõtteliselt on kogu see Elulilles keerlev planeedi-tsükkel nö "katteta püramiid-skeem" (mineraalid tahavad taimeks saada, taimed tahavad loomaks saada, loomad tahavad inimeseks saada, inimesed tahavad igaviku/nirvanasse saada  ... planeedi-tsükli alguses on kõigi jaoks tool olemas istumiseks...  planeedi-tsükli lõpuks ei jagu enam kõigile toole istumiseks ... ehk need, kes praegu taimede-loomadena ennast "tarbida lasevad" saavad petta: planeedi-tsükli lõpuks ei jõua nad igaviku, ning järgmisse planeedi-tsükliise ei kandu neist midagi üle).
Praeguseks on 51% Maa planeedi-tsükli kestvusest läbi, ning hakkab kujunema teatav nö "lõpu-ärevuse närvilisuse foon" (seda on ka Maakristalli tekstidest näha: taimedel-loomadel on praegusest olukorrast kõrini, ehk otsitakse mingit väljapääsu/lahendust).

Minu nägemustes seisneks "harmoonia loodusega" järgnevas: kui porgandi maast välja tõmbad söömiseks, siis soovitad porgandil kehastuda loomaks ... kui looma ära sööd, siis soovitad loomal kehastuda inimeseks  ... lõpuks on aga inimesi liiga palju (1001 inimese kohta vaid 1 loom ja 1 taim), ehk üha ilmsemaks saab elulille-püramiid-skeemi-pankrot (kõigile kõike ei jagu) ... lahenduseks oleks see, kui inimene hakkaks nö "päikese-praanast toituma" (nii poleks taimi ja loomi vaja inimesele söögiks) ... siis aga kaoks kotka-farmeritest planeedi-vürstidel igasugune mõte ära "farmi pidada" (nii ei saaks enam kotka-farmerid süüa inimeste elukogemusi põhjendusega: "inimesed sõid kotka-farmeri omanduses olevaid taimi-loomi, ning seega on inimeste elukogemused kotka-farmeri omand").


Seega ürita "elulille põhimõttelise pankroti" vaates lahti sõnastada need "loodusega kooskõlas elamise põhimõtted" (tänasel päeval ilmselgelt kogu süsteem kärisb igast otsast ressursi puudusel, ehk 101 aasta tagused "mõistliku tarbimise põhimõtted" ei toimi enam) ... kivistunud dogmaatika vaates pole erilist vahet kunagisest ressursi-küllusest jutlustaval Maakristallil (räägib minevikus toimunust, kuid oleviku probleemideni ei küündita) ja religioonidel (kunagised toimivad põhimõtted ei tööta enam tänases päevas, ehk korrutatakse mitte-toimivat dogmaatikat).
Vasta
#53
“Ehk nõiduseks tarvitatud” – maagilised esemed Eesti muuseumikogudes
Kristiina Johanson, Tartu Ülikooli ajaloo ja arheoloogia instituudi arheoloogia teadur
Tõnno Jonuks, Eesti Kirjandusmuuseumi folkloristika osakonna vanemteadur


Mõned väljavõtted.

Maagilisena on võimalik tajuda ka neid esemeid, mis pealtnäha kuidagi tähelepanuväärsed ei ole. 
Pronksi-, raua- ja keskaja kontekstis on traditsiooniliselt keskendutud ripatsitele ja (kaitse)maagiat on omistatud ennekõike hammasripatsitele kui kõige sobivamatele. Vaadates maagia mõistet märksa laiemalt saab määravaks hoopis leiukontekst. Looma-kolju keskaegse linna kontekstis on iseenesest täiesti tavaline arheoloogilineleid, eluhoone nurga alla paigutatult võib aga omandada täiesti teistsugusetähenduse – talisman, mis pidi kaitsma maja ja selle asukaid. Samamoodi võib kivikirvest pidada kiviaegseks tööriistaks, aga kui see on paigutatud trepi alla või müüritud ahjuseinakivide hulka, on ta maja tule eest kaitsev maagiline objek. Igapäevamaagia kontekstis võib suvalisest esemest saada üleloomulikku väge vahendav maagiline vahend, nt sõel ja käärid ennustamisel, kirves ja raudnael  või toiduained (nt sool) tõrjemaagias. Esmapilgul paradoksaalselt võivad igapäevarituaalides maagilise rolli omandada ka ametliku religioonitoimesse kuuluvad esemed (nt Piibel, armulaualeib jne). Seega on kogu elu nii tihedalt seotud üleloomulike jõudude mõjutamise vajadusega, et maagilistes praktikates kasutatud esemeid peaks olema olnudn oluliselt rohkem, kui leidub meie muuseumikogudes.

Kivikirved, talvad = "piksenooled"
Kõige enam pärimusliku kasutusega seotud esemeid on arst Martin Bolzi kogus (kogutud 1890–1913), Pärnu Muuseumis. Bolzi kogu kujunemisele aitas kaasa ka tema arstipraksis, sest külades palju ringi liikudes sai ta uurida talurahvalt nii varasemalt kui kaasajal hinnatud piksenoolte kohta ja neid omanikelt suurema või väiksema vaeva ja veenmisjõuga endale küsida või osta. Piksenoole pärimust on üles kirjutanud teisedki Pärnu kandi kollektsionäärid: “talumehed, kes vee ääres elavad, peavad kivikirveid piksenoolteks, panevad neid heinaküüni, et kaitseks välgu eest, veel praegu vaadeldakse neid kui maavälist päritolu mineraale, “pikse talwet”, millel peaks olema ravitoime, kasutatakse masseerimisel kooljaluude vastu ja nahapõletiku roosi vastu. Noorem põlvkond hävitab neid, sest kontrollivad nende kulla- ja teemandisisaldust, mis oletatavalt peaks neis olema ja siis lõhuvad” ( 1906 a). Piksenooli pandi laste vannivette, kui lapsed olid haiged, kasutati erinevate haiguste korral, hoiti kaitse eesmärgil loomade joogivees jne. Ilmselt väärtustati ja kasutati ravimaagias kiviesemeid eelmisel sajandivahetusel veel niivõrd, et neid ei müüdud ka kalli raha eest, mille maksmise poolest Martin Bolz eriti kuulus oli.

Pildil on talb, mis oli algselt terve, kuid löödi  katki, et teistele ka imettegeva jõuga “piksenoole” tükke anda.
[Pilt: 5-95655020b9.jpg]


______________________________________________________________

Ülevalt alla:
1. ja 2. Nõiakivid. Kivi on tarvitatud nõidumiseks, kinkija teab, et tema vanaema on selle kiviga veel nõidunud.
3. Auguga kivi: "Kivi tarvitatud Kuusalu khk, Kolga v, Uuri külas. Saadud samast Iisaka t Anna Albreltaali käest 1920. a. Saadud mehe isa-isa-isalt. Umbes 125 a vana. Sajajalgsete tegemiseks Jaani laupäeva öösel, omanik ja tarvitaja seesama. Kuidas aga tarvitati, on ära unustatud." 
4. Kaarnakivi. “Must,ümmargune, munataoline kivi, millest rahvas räägib, et kaaren suure reede või suureneljapäeva hommikul oma lapsi sellega ristivat. Kaaren olevat kivi kusagilt mere äärest oma pesasse toonud. Kivi olevat kindlasti kaarna pesast leitud. Vanasti arstitud temaga paistetuse haigusi: haigele kohale vajutatud kiviga pääle, siis saanud ta terveks. Kinkija on kivi oma vanaisa käest saanud, kes ta omalt isalt pärandanud. Vanadus igatahesväga kõrge”. Kaarnakivi legend on üleeuroopalise päritoluga – uskumuse järgi võis neid leida kaarna pesast, kusjuures kaaren olevat toonud selle Ees-Aasiast Jordani jõelt vm kaugelt soojalt maalt.
5. Rahkkivid. Kui lastel kivi-maaalused [vistrikud] olid, otsiti metsast 9 rahkkivi, aetiahjus tuliseks, visati sooja vette ja lasti auru lastele peale, siis kadusid maaalused.
6. Piksekivi.Kiviga olla haigeid terveks tehtud, meteori kivi.
[Pilt: 6-7404a874e1.jpg]

__________________________________________________________________________________

Kõrvakivid

[Pilt: 8-3e29525be7.jpg]Kivi tarvitati vanasti kõrvahaiguste arstimiseks: kivi aeti kuumaks, vett valati pääle ja auru lasti haigesse kõrva. Kivi, mille aur mõjunud, pidanud tingimata väikesi augukesi täis olema. Nagu kõrval auk on, peab ka kivil aukusi olema, millega kõrva arstitakse. Vahel pandi soe kivi ise ka kõrva, kus see kõrvavalu ära ravis. Nõiasõnu polnudki tarvis.

________________________________________________________________________

Raviks kasutati ka rahvariide vöösid. 

Alloleval pildil on kõigepealt kratt, teisel pildil kuivatatud härjapeenis, kõige all on hundi saba. 
Kratt on Tartu lähedalt põllult leitud ja teadaolevalt ainus materiaalsel kujul säilinud kratt, valmistatud oksapuntrast ja riideräbalatest.

[Pilt: 9-372f666372.jpg] “Härjakara. Tarvitatakse arstirohuks elajatele. Kui kusi kinni on, tükeldatakse kara ja antakse joogi sees elajatele sisse” . “Hundi saba, nõidumisabinõu; tarvitati saunas tüdrukute vihtlemiseks, kes ruttu mehele tahtsid saada”.

Allikas: https://www.academia.edu/52272585/Ehk_n%...view-paper
Vasta
  


Alamfoorumi hüpe:


Kasutaja, kes vaatavad seda teemat:
1 külali(st)ne

Expand chat