•  Eelmine
  • 1
  • ...
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12(current)
Teema hinnang:
  • 2Hääli - 5 keskmine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aesti
Veel üks Karl Kello artikkel Õpetajate Lehes: "Suur sõda Salme pärast", milles ta mõtiskleb selle üle, et "Isegi ajaloolased panevad imeks, et viikingite tohutu edu juures mujal Lääne-Euroopas jäid nende saavutused Baltimaades (loe: Matti Klinge välja pakutud Eesti-Soome muistses mereriigis) kuidagi tagasihoidlikeks." Salme lahingus näidati neile koht kätte.
Tsitaat:Ajavahemikus 650–750 toimus Saaremaal üllatuslikult t õsine lahing. Surma sai ligi 40 eliitsõdalast. Kohale pidi olema tulnud tollastes oludes tohutu armaada, paarkümmend laeva. Tulnukate üldarv ulatus arheoloog Jüri Peetsi hinnangul viiesajast tuhandeni.

Asetades Salmel langenute arvu hilisemate kuulsamate lahingute konteksti: viiesaja aasta pärast, 1242 toimunud Jäälahingus langes 20 ordurüütlit. „Eesti ajaloo II” väitel saavutas Vene pool seal silmapaistva võidu. Saule lahingus 1236 sai otsa 49 ordurüütlit, sh ordumeister, kusjuures nn mõõgavendade ordu lakkas siis praktiliselt olemast. Loomulikult ei peeta Salme lahingut vajalikuks mainida „20 Eesti tähtsama lahingu” seas (Mart Laar, 2013).

Tsitaat:Tuleb väga loota, et Salme lahingu tausta väljaselgitamise kalevi all hoidmisest pole huvitatud meie n-ö ametlik ajalooteadus. Kuigi kes teab, sest Salme lahingu kontekstis on raske käsitada eestlaste osa Euroopa ajalooprotsessis üksnes n-ö konnaperspektiivist. Kui meie esivanemad olid juba eelviikingiajal niivõrd kõvad tegijad, ei mahu nad hästi uude muistse vabadusvõitluse vabasse Eesti esiajaloo kontseptsiooni. Ei leia me ju näiteks eelmise aasta lõpus ilmunud „Eesti ajaloost II” viidet ei Soome ajalooprofessori Matti Klinge Eesti-Soome muistse mereriigi ideele ega ka selle konteksti sujuvalt sobituvale Salme lahingule.
Vasta
(05-07-2016, 20:25 )Mannu Kirjutas: Kui meie esivanemad olid juba eelviikingiajal niivõrd kõvad tegijad, ei mahu nad hästi uude muistse vabadusvõitluse vabasse Eesti esiajaloo kontseptsiooni. Ei leia me ju näiteks eelmise aasta lõpus ilmunud „Eesti ajaloost II” viidet ei Soome ajalooprofessori Matti Klinge Eesti-Soome muistse mereriigi ideele ega ka selle konteksti sujuvalt sobituvale Salme lahingule.

Siin uuritakse Salme muinaslaevaga kaasnevate tööde tegelikku ulatust.
Sügisel 2008 Saaremaal Salme koolimaja kõrvalt päevavalgele tulnud leid võib muuta mitte ainult meie mõistmist viikingitest, vaid ka Eesti ajaloolist narratiivi.

Hetkel käivad ulatuslikud tööd, kus analüüsitakse kõike alates säilmete DNA-st kuni matusetalituse struktuurini. Ent uuringud toimuvad täielikult välisfondide najal. Eesti riigi panus läbimurdesse on paraku napp.
Video:
http://tv.delfi.ee/saated/sensor-saarema...d=76224051

Vasta
Salme lahingu puhul pole veel üldse aru saada, millega oli tegu. Isegi seda ei tea, kas kiirustatult, aga siiski piisava põhjalikkusega said oma matused peetud lahingu võitjad või kaotajad - kui lahingu kaotajad, siis võitjatele oli võit phyrrose võit ja nad lasid olude sunnil kaotajatel matused pidada, kui jällegi matuseid pidasid lahingu võitjad, siis samaoodi oli tegemist phyrrose võiduga ja poolkiiruga matmise järel ei söandatud enam kaugemale minna.

Niipalju on selge, et tegemist on väga soliidse sõjasalgaga olnud tollases kontekstis, aga nagu öeldud - pole veel tõenditest võimalik välja lugeda, kas tegu oli eesmärgipärase vallutusplaaniga, röövretke või lihtsalt ühekordse kättemaksuaktsiooniga, vms. Kindel saab olla selles, et tegemist polnud kohalikega.
Vasta
Jah, kuus aastat tagasi arvas Jüri Peets, kokku võib olla Salmesse maetud umbes poolsada skandinaavia päritolu sõdalast. Vähemalt sama palju pidi olema ka haavatuid, lisaks muidugi ka ellujäänud, kes langenud sinna matsid. Ning kui eeldada, et saarlasi pidi olema ilmselt skandinaavlastest rohkem, saame oletada, et lahingus võis osaleda ligi pooltuhat meest. See aga võib tähendada, et tegu ei olnud mitte n.-ö. külakakluse, vaid ilmselt Saaremaa kaitsmise lahinguga, sest nii palju mehi ei oleks küla pealt niisama kokku saanud.
http://ekspress.delfi.ee/kuum/salme-lahi...d=33128309

Hiljuti lisatud videos räägitakse, et lahing ja selles hukkunud mehed kadusid 1300 aastaks. Avatud suudega sõdalased said hüüdnime Salme meeskoor.
Aastate jooksul ei ole Eesti riik suutnud piisavalt panustada selle objekti uurimisse. Läbimurdele oleme lähedal tänu välismaiste teadlaste uurimustele. Leid võib täielikult muuta meie arusaamu viikingiajast. Üks laevamatus dateeritakse aastasse 750.
Jüri Peets pakub praegu, et Salmele võib olla maetud viikingi kuningas.
Kuna puudub rahastus, siis tänu sellele me teame Salme leidudest väga vähe. Kaotati Ajalooinstituut, mis Salme uurimisega tegeles. Kaheksa aasta tagused leiud ei ole isegi seni veel konserveeritud. Välismaal on need leiud rohkem hinnatud. Taanis oleks need leiud rahvuslik kroon.
Vasta
Kuna leiumaterjalis paistab, et langenute hulgas on ka eestvedaja-ülik ( kas just kuningas vms, seda veel materjali põhjal kindlalt öelda ei saa), siis on täitsa loogiline, et isegi kui lahing võideti ja sai matuseid korraldada, ei nähtud põhjust edasi liikuda.

Veel küsimus, millega pole jõutud tegeleda - kui kiiresti oli saarlastel võimalik hoiatuse peale kokku saada lahingu jaoks sobiv arv mehi. Niisama käed rüpes ei istunud keegi, kui sõda polnud, siis oldi kas põllul või kaubakäigul, sh rüüsteretkel. Võimalik, et oldi sõjaseisukorras juba ja seega saarel oli mingi valmisolek ( ei lastud mehi mööda ilma kolama), eriti veel, et lahing peeti maha suhtkoht rannikul, situatsioon, kus ründaja eelisseisus. Viitab sellele, et hoiatus sissetungist suht varakult ja oli aega ette valmistada.

anglosaksi-iiri kroonikad räägivad, et kui mingid konfliktid tekkisid rüüstajatega, siis juba sisemaa poolel, rannikukülasid kaitsma ei jõutud reeglina. Vaja oli meeste kogumiseks aega jne.

Vasta
(19-06-2005, 22:26 )Wolfgirl Kirjutas: http://www.sirp.ee/Arhiiv/13.11.98/Sots/sots1-2.html

Otsisin natuke ja leidsin midagi. Kirjanik oli Tacitus.
Jah, see oli Rooma ajaloolane ja kirjanik Cornelius Tacitus.
Seetõttu jõudsid meile nime andnud aestid 98 aastal kirjutatud ajalukku.
See on kirjas raamatus "Germania".
Tõenäoliselt olid aestid tänaste leedulaste, lätlaste ja eestlaste esivanemad.
Tacitus kirjutab ka, et jumalate ema austavad aestid kannavad "usu märgina metsseakujutisi".
Metssea roll ilmneb paljude rahvaste müütilistes kujutelmades ja seostub otseselt meteoriidikatastroofide ja päikesekultusega.
Bremeni Adami teatel kummardavad Aestimaa saare asukad lendavaid madusid (dracones).
Tacituse järgi eelistavad aestid nuia kasutada, kandes usu märgina metsseakujutist.

On leitud ka luust tehtud metsseakujuline amulett, mis näitab, et meie esivanemad kandsid juba kiviajal kaasas metsseakujutist.
Raamatust: Templirüütlid Saaremaal.
Eraldi peatükk on Suur sõda Salmel.
See leidis aset ajavahemikus 650-750, enne päris viikingiaega,
Salme suurem muinaslaev on esimene tõestatud purjelaevaleid Lääne mereruumis. Selle leiu uurimine aga venib ja venib...







Vasta
Huvilistele teema jätkuks.
1. T. Hodgin, "Cassiodoruse kirjad", London, 1886, lk. 546:
"Haestid või aestid - need on Tacituse aestid, asuvad siiani
sellel maal, mida ikka veel kutsutakse Estonia, lõunapiiril".

2. R. Pauli ja B.Thorpe, "Alfred Suure elu", millele on lisatud
Alfredi Orosiuse anglo-saksi versioon; London, 1893, lk. 558:
"Eastland - ostide, estade maa Estonia".

Rooma konsul Tacitus (55-118 A.D.) kirjutab oma "Germanias" (aastal 97, A.D.) järgmist: "Kui me pöörame Sueebide mere parema kalda suunas, siis leiame selle uhtuvat vastu Aestide territooriumit, kel on sarnane religioon kui sueebidel (svaabid, svealased -vana-rootsi hõim - E.K.), kuid keel sarnane enam brittide keelele. Nad jumaldavad jumalate ema.
Selle kultuse märgina kannavad nad metssea maske, mis teenivad neid relva või inimkaitse asemel ja kindlustavad nende julgeoleku ja turvalisuse isegi vaenlaste keskel. Nad kasutavad harva rauast relvi, enamjagu aga nuiasid. Nad kasvatavad teravilja ja teisi kõrstaimi kannatlikkusega, mis on täiesti ebatavaline laiskade germaanlaste seas. Nad on ainsad, kes korjavad merevaiku mererannalt - glaesum, klaasi, nagu nad seda ise nimetavad."
Vasta
Panen siia märkmed (korrastamata), mis tegin lugedes Andres Pääbo UPDATED INTERPRETATION OF THE OUTDATED 19th CENTURY INTERPRETATION OF "URALIC" LINGUISTICS. Andres Pääbo on eesti päritolu Kanada insener kunstnik ja ajaloolane: http://www.paabo.ca/profile.html, kaks tema tööd on avaldatud ka Tartu Ülikooli väljaantavas Fennougristikas.
Siin ümberjutustatud töös lükkab Pääbo ümber soomeugri ja uurali keelepuu teooria selles osas, mis puudutab nende põlvnemist ühisest uurali algkeelest ning üldse soomeugri keelte idapoolse päritolu. Kasutab selle jaoks nii lingvistilisi, arheoloogilisi ja viimase aja DNA-uuringuid.

Siin on traditsiooniline keelepuu:
[Pilt: keelepuu.jpg]


Kohe jää sulama hakates oli Euroopas valitsev I-haplogrupp (geneetika), tõenäoliselt omane kromanjooni inimesele, ja oli ka enne jääaega Euroopas valdav. Skandinaavias, osas Soomes on see praegugi tugevalt esindatud (küllalt palju ka Balkanil), sest Maglemose kultuuri kandjad jäid seal R-haplogrupi poolt asendamata. Baltikumi asustasid sel ajal Poola aladelt pärit olnud Swideeria (Swidry) kultuuri kandjad. R-haplogruppi seostab Pääbo slaavlaste invasiooniga. Siin ma pigem parandaksin slaavlased balti hõimudeks, kes on küll ka indoeurooplased nagu slaavlasedki. Nüüd on R-grupp Euroopas laialt levinud. Täienduseks Pääbole ütlen, et selle Youtube video järgi https://www.youtube.com/watch?v=YnviQdrLUPE on ka R-haplogrupi kandjad eesti aladel sama varased kui I-haplogrupp; aga kindlad nad ei ole. N-haplogrupp on põhjarahvastele omane.

Pääbo järgi siis elasid I-grupi ennejääaegsed eurooplased Taanis ja Poolas, olid kütid-korilased, kelle põhielatus tuli põhjapõtradest. Kliima soojenedes põhjapõdrad kadusid, inimesed liikusid küll nende järel põhja poole, kuid peagi võtsid üle uue elustiili - rändleva paatidelt kalu ja veeloomi küttiva, said paadiinimesteks ("venelasteks"), boat people. Selline oli ka meile kooliajast tuntud Kunda kultuur.

Pääbo järgi olid sellised inimesed väga mobiilsed, jõgede-järvede võrk Loode-Euroopas oli veerikkam ja tihedam kui praegu, nad pidasid omavahel sidet kaugete vahemaade tagant. Ränneldes jõudsid nad suht lühikese ajaga Uuraliteni. Edasi-tagasi sidepidamisega säilitasid nad oma esialgse keele, seda mida kõneldi Kunda kultuuris, ja seda keelt peetakse eesti keele kõige vanemaks kihistuseks. Pääbo, Kalevi Wiik'i ja Ago Künnapi arvates ongi see eesti keele esivanem, vanem arvamus oli, et Kunda kultuuri keel oli mingi muu protoeuroopa keel. Liikuvuse ja ühtse keele väidet toetab Pääbo Kanada algonkini indiaanlaste veel paar sajandit tagasi sarnasele eluviisi näitega, sest need elasid sarnastes tingimustes ja olid ka paadirahvas (kasetohust kanuud).

Kunda kultuuri paadid olid ühepuulootsikud, mis võisid mahutada kuni seitse inimest. /Vanasti olid suured puud, praegu on ainult puupojad - minu märkus/. Ja nii jõudiski ürgeesti-soomeugri keel ja eluviis välja Uuraliteni, kus elasid N-haplogrupi samojeedi rahvad. Seal pikka aega kõrvuti elades võtsid osad samojeedid üle paadirahva eluviisid ja keeled omandasid aegamööda sarnaseid jooni. Osa paadirahvast rändas ka üle Uuralite. Osad samojeedid jäid aga põdrakasvatuse juurde.

Kui hakkas lõuna poolt levima kauplemine kui eluviis, karusnahakaubanduse kujul, siis paadirahvas võttis selle omaks. Sellega on nüüd kuidagi seotud kammkeraamika, aga ma ei saanud aru täpselt kuidas. Paadirahvas, osalt väga iidne eurooplane (kromanjoonlane), teisalt samojeedidest paadirahvas asus teele tagasi läände u 5000 a tagasi. Sest oli vaja läänepoolsetega kaupa teha. See on nüüd see koht, mida peeti/peetakse soomeugrilaste tulemiseks Uuralite juurest. Tulid samojeedide geenid,aga mitte keel. N-haplogrupp, mida on Eestis - oli vist 30-40%? Vt algmaterjal. Keel oli suhteliselt sarnane kogu loode-Euroopas, mingi soomeugri lingua franca, juba ammu kohal terves loode-Euroopas.

Kaugpõhja aladel rändlesid Euraasia ja Euroopa vahet aga nahast paatidel põhjarahvad, nii samojeedid kui ka muud. Samojeede peab Pääbo türgi keelte rahvaks, ning saame peab ta ka kuuluvaiks mitte soomeugri keelerühma, vaid samojeedide hulka. Sarnasus soome keelega on jällegi keelelaenude ja pikaajalise naabruse tulemus. Päris kindel ta oma väites ei ole.
Minu märkus nüüd: rassiliselt on saamid aga küllaltki eurooplased, seega ka need rändlevad samojeedid võisid olla juba küllaltki europiidsed; samas soomlased on nagu "valged mongoliidid" - võta nt ette Aleksis Kivi "Seitse venda", see Erkki Tanttu illustreeritud 1966 a väljaanne, ja värvi vennastel juuksed mustaks ja sea potisoengusse - saad Amazonase indiaanlased.

Kui Pääbo näitas Lennart Mere filmi hantidest odžibwe indiaanlastele, siis need arvasid, et film on nende esivanematest, nii lähedased on kultuurid. Selles hüpoteesis, et samojeedi paadirahvas rändas põhja-Euroopast (Lapimaalt) Ameerikasse, ta väga kindel ei ole, kuid hüpotees on uurimist väärt.

Veel kirjutab Pääbo seosest handid-hunnid-hungarian. Hunnid olid tema järgi lõunapoolsete hõimude eluviisi (hobused ja kauplemine) üle võtnud hantide lõunapoolseim haru, mis hakkas kaubeldes läände tagasi liikuma.
Vasta
Salme matusepaiga puhul on tekkinud juba ametlik teooria ,et tegu pold mitte ühekordse paigaga vaid tõendid viitavad, et nö püha kohaga, kuhu käidi matmas ja surnuid mälestamas lähemalt ja kaugemalt. Seni on domineerinud Peetsi tõlgendus ,aga on tekkinud ka uut infot juurde ja vastavalt tõlgendusi. Peets nimelt pani nad kõi kkokku kui ebaõnnestunud röövretke katse tagajärgede likvideerimine.
Vasta
(02-08-2020, 23:46 )euroruubel Kirjutas: Salme matusepaiga puhul on tekkinud juba ametlik teooria ,et tegu pold mitte ühekordse paigaga vaid tõendid viitavad, et nö püha kohaga, kuhu käidi matmas ja surnuid mälestamas lähemalt ja kaugemalt. Seni on domineerinud Peetsi tõlgendus ,aga on tekkinud ka uut infot juurde ja vastavalt tõlgendusi. Peets nimelt pani nad kõi kkokku kui ebaõnnestunud röövretke katse tagajärgede likvideerimine.
Päriselt või? Mis sellist oletust peaks siis tõestama? Üldiselt väheusutav. Matus nagu matus ikka, mis seal siis "pühale kohale" ja juurde matmisele peaks viitama? Et sokutame mõne mehe veel teiste vahele? Laugh DNA on ju tehtud ja meeste päritolu kindlaks tehtud. Seal oli ka sugulasi, vendi. Löödi maha, maeti maha. Meie esivanemad olid ka aumehed, viikingi "verd", ei rüüstanud hauda. Eks sõjameestel olid tol ajal omad kirjutamata reegleid, kuidas käituti teineteisega, sh haudadega.

Vasta
On arvatud, et kivikirstkalmete ehitajad võisid olla germaanlased, kuid viimased geenianalüüsid seda ei toeta. Hoopis lätlased, va kuuevarbalised, olid Laugh

Tsitaat:Kuid nimetatud teadustööl on vähemalt veel üks mitte vähem tähtsam teadmine – eestlaste protobaltlastest esivanemate, kelle geenid on tänapäeva eestlastel ülekaalus, väga suur panus eestlaste etnilisel kujunemisel. Need inimesed põlvnesid suures osas juba nöörkeraamikutest, kes saabusid Baltimaadesse ca 4800 aastat tagasi (2800 aastat eKr) ja kelle hulgas valdavalt domineerivaks meesliiniks oli haplogrupp R1a.

Baltimaid puudutavad vana DNA teadustööd loovad meie hinnangul ühelt poolt kindlasti palju rohkem selgust ka nn mõistatuslike germaanlaste kohta (õigem oleks nende kohta öelda proto- või protoprotogermaanlased), keda näiteks Valter Lang ja arvatavasti ka nii mõnigi teine Eesti ajaloolane ja/või arheoloog arvavad vähemalt Põhja-Eesti aladel olevat elanud hilisemal pronksiajal, kuid teisalt jääb see mõistatus kahjuks veel osaliselt siiski lahendamata.

Meie ja ka paljude teiste geneetiliste genealoogide hinnangul näitavad vana DNA andmed selgelt, et Eesti, Läti ja Leedu territooriumil elas vähemalt kuni rauaaja alguseni geneetiliselt küllalt ühtne rahvastik (suuremalt jaolt just selle tõttu ongi eestlased geneetiliselt lähemas suguluses lätlaste ja leedukatega kui soomlastega). Seega ei tasu konkreetselt Eesti aladelt otsida kinnisideest või usust haaratuna näiteks kivikirstkalmetest protogermaanlasi (kuni ei ole olemas sellekohaseid tulemusi), kuna vana DNA nö kuivad faktilised tulemused näitavad, et sinna maetud inimeste puhul pole tegemist germaanlastega. Materiaalne kultuur (kivikirstkalmed jms) võib teadagi olla petlik etnoste kindlakstegemisel. Pigem võisid juba tollel vanal ajal olemas olla küllalt tihedad kontaktid ranniku-Eesti ja Skandinaavia vahel, mistõttu võidi mõningal määral osata naabrite keeli, kust võetigi omasse, tõenäoliselt mingisse protobalti keelde üle need germaani laensõnad, mis omakorda kandusid edasi rauaaja uustulnukatele – läänemeresoomlastele.

Võimalikud on erinevad stsenaariumid või mitmed faktorid korraga. Loomulikult ei käi ka geenid ja keeled alati koos, kuid raske on ette kujutada kas või ainult pronksiaja Põhja-Eestis germaani keelt emakeelena kõnelevat hõimu, kui terves Baltikumis elas geneetiliselt suhteliselt sarnane ja protogermaanlastest erinev rahvas ning sellel ajal kõneldi suure tõenäosusega nöörkeraamikute poolt ammu toodud keelt või keeli, millest põlvnevad hilisemad Läti ja Leedu keel.
Allikas FB link: https://www.facebook.com/EstoniaProject
Vasta
DNA järgi keelt kindlaks teha muidugi ei saa. Oletusi on aga olnud nii ja naa.
Tsitaat:Soomeugrilaste leviala kattis kunagi suurt osa Põhja- ja Ida-Euroopast. Põhja-Euroopa algkeel oli soomeugri keel. Läänemeri oli mererahva soomeugrilaste (kes on põliseurooplased!) sisemeri. Wrangelli 1726. aasta "Chronik von Ehstland" kinnitab: "200 A.D. paiku kasutas terve Kuramaa, Liivimaa ja Semgallia eesti keelt. Nad on vanade eestlaste järeltulijad." Näiteks elasid selle kaldal pruzzid (algpreislased), kurelased, liivlased, eestlased (Tacituse aestid ja/või fennid), kuid balti hõimud olid sel ajal sootuks merest eemal, korilasetest metsarahvas. Seda tõestab ka hilisem balti hõimude segunemisel soomeugrilastega nende genofondi tulnud tugev soomeugri mõju. Samuti pole midagi teada baltlastest meremeestest. Näiteks laeva/paadi nime on baltlased laenanud soomeugrilastelt: läti laiva, leedu laivas (vrdl. eesti laev, soome laiva). Eesti rand on leedulastel pakrantė. Merelind kajakas lätlastel kaija. Eesti õngele on aga kogu Euroopast leida vastet üksnes Islandi (kus säilis vanagermaani-skandinaavia keel kõige kauem) önglum näol. Läti verb maksat (maksma) viitab otseselt sellele, et nad olid kunagi meie esiisade maksualused. Naljakas on lugeda jutte mingitest balti viikingitest - kes need olid? Tänapäeva DNA-uuringud on näidanud, et Euroopa rahvastest on Y-kromosoomi soome-ugri N-haplogrupp enim esindatud soomlastel (58,5%), leedulastel (42%), lätlastel (38%) ja alles siis eestlastel (34%)
https://vapsid.weebly.com/vabadussotildeda.html
Vasta
Tšuudid-aestid. Tänud InGridile. Küll jah valgete laikudega aga siiski kokkuvõtlik. https://manaratas.ee/tsuudid-pohjala-esi...oOGYNUOwdk
Vasta
  
  •  Eelmine
  • 1
  • ...
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12(current)


Alamfoorumi hüpe:


Kasutaja, kes vaatavad seda teemat:
3 külali(st)ne

Expand chat